Från ideell till professionell - om sjuksköterskans förändrade roll

Den 14 mars 2010 fyllde Svensk sjuksköterskeförening hundra år. I denna jubileumsbok berättas om föreningens historia. Det är en spännande och viktig historia. Vi möter föreningen i ett övergripande och samhällsrelaterat perspektiv: hur föreningen bildas, utvecklas och förändras, och i vilka sammanhang den verkar. Boken berättar också om sjuksköterskeyrkets förändring över hundra år, framväxten av sjuksköterskeprofessionen. Vi får möta en lång rad enskilda kvinnor och män i det stora sjuksköterskekollektivet. I boken kommer sjuksköterskorna själva att synas och höras – olika människoöden lyfts fram i text och bild – både kända och okända.

I boken redovisas i populär form en del av senare tids svensk forskning om sjuksköterskor, forskning om synen på kallet, förhållandet till andra grupper inom vårdhierarkin, men också hur yrket har förändrats i takt med industrialiserad och teknikintensiv vård, en mer akademiserad utbildning, där omvårdnadsämnet har stått i centrum.

Jubileumsboken är rikligt illustrerad med bilder och foton från de olika tidsepokerna.

Författaren Anna Götlind, är professor i historia vid Högskolan Dalarna. Hon hyser ett särskilt intresse för mikrohistoria, som handlar om att krympa det rumsliga perspektivet och försöka komma enskilda människor nära, i deras lokala miljö och i deras vardag.

Titel: Svensk sjuksköterskeförening hundra år – bilder av sjuksköterskan
Författare: Anna Götlind
ISBN 978-91-7205-633-6
Utgivningsår 2010
336 sid
Pris: 330:- exkl. moms

Kontakta Marie Boström, förlagsassistent, 08-462 26 68, marie.bostrom@gothiaforlag.se

Förlagskontakt: Emma Wistrand, marknadschef, 0709-530512, emma.wistrand@gothiaforlag.se

Gothia Förlag ger ut böcker och skrifter för och i nära samarbete med aktörer inom medicin& hälsa, socialt arbete och tandvård. Vi ökar människors kunskap genom att göra vetenskap och erfarenhet begriplig, tillgänglig och användbar. Gothia Förlag är ett oberoende förlag inom Berling Media Koncernen.