Gothia Förlag går mot strömmen

Gothia Förlag ökar tempot, anställer fler och startar nytt imprint, Gothia Personligt.

Under 25 års tid har Gothia Förlag gett ut fackböcker inom medicin och hälsa, socialt arbete och social omsorg. Våra ämnen berör på djupet. Det kan handla om att få ett barn med funktionshinder, att drabbas av en svår sjukdom, att uppleva våld inom familjen eller att ha en anhörig som missbrukar.

Det kommer många människor till oss med starka berättelser ur sina liv, inom just våra områden. Den sanna, personliga berättelsen är inte bara en skildring av ett livsöde. Den kan också förmedla kraft och hopp när livet bjuder på motstånd.

– Vår styrka är att vi har kunskap om och erfarenhet av svåra ämnen. Nu tar vi ett steg vidare och skildrar inte bara den objektiva, vetenskapliga sanningen utan även den personliga upplevelsen. Det kommer vi att göra med empati, respekt och gott omdöme. Vi utgår från vår kärna och lägger till det som den traditionella fackboken har svårt att beskriva, säger Ingela Skantze, vd och förlagschef på Gothia Förlag.

– Jag tror det finns många som gärna läser om andra människors erfarenheter när de hamnat i svåra lägen. Har man dessutom som läsare någon man bryr sig om i en liknande situation kommer texten ännu närmare. Eller om man rentav befinner sig där själv, säger Marie-Anne Knutas  förläggare för Gothia Personligt.

Marie-Anne har lång förlagserfarenhet av såväl skönlitteratur som facklitteratur, bland annat från Alfabeta, Prisma och Bonniers.

Först ut under 2010 blir titlarna Att överleva – Om kampen mot spritt malignt melanom och om ett nytt sätt att behandla cancer samt Kysst av spriten – Berättelser om alkohol och relationer.

Vill du veta mer?
Kontakta Marie-Anne Knutas, marie-anne.knutas@gothiaforlag.se, 08-462 26 66, 070-7582027. Läs Marie-Annes krönika http://www.gothiaforlag.se/se/om_gothia/gothia_personligt/