Lärarnas Riksförbund samarbetspartner till Lärkraft

Nu står det klart att Gothia Fortbildning arrangerar Lärkraft i samarbete med Lärarnas Riksförbund. Lärkraft är en årligen återkommande skolkonferens för lärare och skolledare i grundskolan och gymnasiet. Lärkraft arrangeras för första gången fredagen den 11 oktober 2019 på Stockholm Waterfront. Årets tema är ”En likvärdig skola för alla”.

– Temat för Lärkraft kan inte vara viktigare. Svensk skola måste ge alla elever – oavsett bakgrund eller postnummer samma rätt att lyckas. Om inte det uppnås är det ett oförlåtligt tillkortakommande med stora långsiktiga kostnader för både individer och samhälle. Vi ser fram emot Lärkraft där vi kommer att belysa frågan om likvärdig skola för alla, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande, Lärarnas Riksförbund.

– Jag är mycket glad över att Lärarnas Riksförbund blir vår långsiktiga samarbetspartner för Lärkraft. För att nå en likvärdig skola behöver vi tillsammans ta krafttag för att ta reda på vad som krävs och hur vi ska arbeta för att nå dit, säger Tobias Ludvigson, affärsområdeschef Skola på Gothia Fortbildning som arrangerar Lärkraft.

Lärkraft är årets kompetensutvecklingsdag för Sveriges lärare och skolledare. Bland invigningstalarna märks bland andra Peter Fredriksson, generaldirektör Skolverket.

Kort om Lärkraft 2019 – En likvärdig skola för alla
Datum:
Fredag 11 oktober: Lärare och skolledare i årskurs 7-9 och gymnasiet
Plats:
Stockholm Waterfront Congress Centre
Key note speakers:
Peter Fredriksson, generaldirektör Skolverket
Lucy Crehan forskare och lärare
Andria Zafirakou, utsedd till Världens bästa lärare 2018
Jonas Hassen Khemiri, författare
Program:
Tre valbara spår för lärare och ett ledarskapsspår:
Svenska/SO/språk, Matematik/NO, Praktisk-estetiska ämnen, Ledarskap
Tre fördjupande teman:
Digitalisering, Sambedömning och Klassrumspraktik.
Hela programmet finns här (gothiafortbildning.se/larkraft).
Moderator:
Gabriella Ahlström, kultur- och samhällsjournalist och författare.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Gothia Fortbildning

pia.leufstedt@gothiafortbildning.se

Lärarnas Riksförbund
Maria Reuterskiöld
maria.reuterskiold@lr.se

Om Gothia Fortbildning
Gothia Fortbildning erbjuder kompetensutveckling för dem som arbetar inom skola, vård och omsorg. Vi ger ut tidningar, böcker, broschyrer och digitala tjänster samt arrangerar kurser, konferenser och uppdragsutbildningar. Vår verksamhet bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. Målet är att sprida kunskap som inspirerar och gör nytta.​

Om Lärarnas Riksförbund
Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med snart 90 000 medlemmar är det ett av de största förbunden inom Saco.

Gothia Fortbildning arrangerar Lärkraft i samarbete med Lärarnas Riksförbund.

Temat för Lärkraft kan inte vara viktigare. Svensk skola måste ge alla elever – oavsett bakgrund eller postnummer samma rätt att lyckas. Om inte det uppnås är det ett oförlåtligt tillkortakommande med stora långsiktiga kostnader för både individer och samhälle. Vi ser fram emot Lärkraft där vi kommer att belysa frågan om likvärdig skola för alla.
Åsa Fahlén, förbundsordförande, Lärarnas Riksförbund
Jag är mycket glad över att Lärarnas Riksförbund blir vår långsiktiga samarbetspartner för Lärkraft. För att nå en likvärdig skola behöver vi tillsammans ta krafttag för att ta reda på vad som krävs och hur vi ska arbeta för att nå dit.