Läs och lär om typ 2-diabetes

Typ 2-diabetes ökar, inte bara i Sverige utan i alla länder där levnadsstandarden stiger. Vi äter i dag större mängder mat än tidigare och är mindre fysiskt aktiva. Övervikt har därför blivit ett stort hälsoproblem som kan leda till typ 2-diabetes. I Sverige finns cirka 400.000 personer som har diabetes.

Typ 2-diabetes är en livslång sjukdom som påverkas av den drabbades livsstil. Det är därför viktigt med kunskap om sjukdomen, behandling och vad man kan göra själv. Den nya broschyren Läs och lär om typ 2-diabetes ger patienten ökad kunskap om egenvård. Den är enkel och överskådlig och ger tips och råd. Broschyren visar också på vilka rättigheter man har till en god diabetesvård.

Broschyren är framtagen av Gothia Förlag och Svenska Diabetesförbundet. För textinnehållet står Svenska Diabetesförbundet, www.diabetes.se.

Titel: Läs och lär om typ 2-diabetes
Författare: Svenska Diabetesförbundet
Art.nr 7205-657-2
16 sid