Ledarskap i klassrummet – handbok för studiero och undervisningskvalitet

Om lärarens ledarskap inte fungerar är det också svårt att skapa studiero i klassrummet. För att stötta lärare att utveckla sitt ledarskap och öka studieron och undervisningens kvalitet har John Steinberg nu reviderat och utökat sin bok Ledarskap i klassrummet.

Hur gör de allra bästa pedagogerna för att lyckas? Det är en fråga John Steinberg ägnat ett helt yrkesliv åt att sprida kunskap om.

– De pedagoger som lyckas bäst är de som skapar en arbetssituation där de kan koncentrera sig på innehållet i undervisningen och metodiken och därigenom slipper oroa sig för annat runt omkring, till exempel ordning, regler och arbetsro, säger John Steinberg, fil.dr. i pedagogik och mångårig utbildare av lärare.

Det är här som ledarskapet kommer in. För enligt John Steinberg är det just lärarens ledarskap som är nyckeln till framgång i alla barn-, ungdoms- och vuxengrupper. När ledarskapet fungerar kan läraren ägna mer tid åt innehållet och åt att utveckla sin pedagogik. Om ledarskapet däremot haltar blir läraren alltmer upptagen av ordningsfrågor, förhandlingar och tillsägelser.

– Utmaningen är att öka sannolikheten för att ledarskapet fungerar. Läraren bör göra vad hen kan för att öka sannolikheten att få arbetsro, kunna arbeta effektivt med innehållet och utveckla sina undervisningsmetoder.

Genom att bli medveten om sitt ledarskap och förstå hur det går att utveckla kan lärare öka den sannolikheten. Det vill John Steinberg hjälpa till med genom sin reviderade och utökade utgåva av boken Ledarskap i klassrummet. Boken fokuserar på tre områden för att uppnå studiero och undervisningskvalitet:

• Det individuella ledarskapet
  • Det kollektiva ledarskapet
  • Det undervisande ledarskapet

John Steinberg beskriver praktiskt och lättillgängligt hur lärare kan arbeta för att skapa studiero och en konstruktiv klassrumskultur. Boken tar upp situationer som läraren möter under en dag och hur dessa kan hanteras individuellt och gemensamt. Den nya utgåvan innehåller även flera nya checklistor och tre nyskrivna kapitel om valet av undervisningsmetodik. Boken är tänkt att användas som en studiecirkelbok och varje kapitel avslutas med enkla uppgifter och diskussionsfrågor.

Jag hoppas att boken ska hjälpa lärare att utvecklas och känna trygghet i sitt ledarskap, säger John Steinberg.

Om författaren
John Steinberg är fil.dr. i pedagogik och lärarfortbildare. Han har arbetat som rektor och universitetslektor och är författare till ett 50-tal böcker om inlärning, ledarskap, värderingar och kommunikation, däribland Elevens lärande, Att vända en klass och Aktiva värderingar.

Titel: Ledarskap i klassrummet – handbok för studiero och undervisningskvalitet
Utgivning: 15 januari 2024
ISBN: 978-91-7741-420-9
Pris: 299 kronor exkl. moms
Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiakompetens.se

Helén Kim Sörensdotter
Projektledare marknad: Skola
helen.kim.sorensdotter@gothiakompetens.se

Gothia Kompetens – kompetensutveckling och kunskapsförmedling för och av oss som jobbar med förskola, skola, vård och omsorg. Tillsammans utvecklar vi både verksamheter och människorna i dem. Verksamhetsnära kompetensutveckling – för en bättre dag på jobbet.

Under 2023 förvärvade vi Komlitt AB – ett kompetensutvecklingsföretag för yrkesverksamma inom offentlig sektor. Därmed breddar vi vår utgivning ytterligare och förstärker vår position inom organisation, ledarskap och socialt arbete.

I boken Ledarskap i klassrummet beskriver John Steinberg praktiskt och lättillgängligt hur lärare kan arbeta för att skapa studiero och en konstruktiv klassrumskultur.

De pedagoger som lyckas bäst är de som skapar en arbetssituation där de kan koncentrera sig på innehållet i undervisningen och metodiken och därigenom slipper oroa sig för annat runt omkring, till exempel ordning, regler och arbetsro.
John Steinberg, fil.dr. i pedagogik