MI - Motiverande samtal på högstadiet – ny bok om att stärka elevers lärande

Hur kan lärare hjälpa elever att hitta nyckeln till sin egen motivation och riktning i skolarbetet? Motiverande samtal, MI, är ett elevcentrerat förhållningssätt som kan användas för att stärka elevers egen motivation att lyckas. Nu kommer boken MI – motiverande samtal på högstadiet som ger lärare kunskap och praktiska verktyg för motiverande kommunikation och givande samtal.

Vi vet att positiva relationer är kopplade till positiva resultat. Därför behöver vi också bli ännu bättre på att arbeta relationsskapande med eleverna, säger Jennifer Ollis Blomqvist och Malin Stihl, som tillsammans skrivit boken MI - Motiverande samtal på högstadiet. Att stärka elevers lärande.

Motivational Interviewing (MI), eller Motiverande samtal på svenska, har verktyg för att främja samarbete med andra människor. Det är ett respektfullt och personcentrerat förhållningssätt där den andres perspektiv, åsikter, behov, önskemål och mål står i centrum. Utifrån ömsesidig respekt och empati skapar man ett samarbete och en accepterande miljö för andra att få växa och förändras i. Genom engagemang och nyfikenhet främjas inre motivation för att lyckas.

Boken MI - Motiverande samtal på högstadiet. Att stärka elevers lärande vänder sig till högstadielärare som vill komplettera sin verktygslåda och hjälpa sina elever att delta aktivt i sina studier, ta ett större ansvar för sitt skolarbete och hitta sin motivation för ett lyckat studieresultat. Den ger lärarna en grund för att förstå och tillämpa MI:s förhållningssätt av samarbete, empowerment, compassion och acceptans i mötet med enskilda elever, helklasser och vårdnadshavare.

– Empowerment handlar om att läraren hjälper eleven att se och sätta ord på sin inneboende styrka. Lyckas vi med det ökar vi också elevens inre motivation för en lyckad skolgång, säger Malin Stihl, beteendevetare, behandlingspedagog och handledare.

Både Jennifer Ollis Blomqvist och Malin Stihl har mångårig erfarenhet av att använda MI i sitt arbete och menar att samtalsmodellen kan fungera som ett komplement och en hjälp för lärare.

MI kan läggas till i lärarens befintliga verktygslåda, Att arbeta utifrån MI gör att elevens tilltro till sin egen förmåga kan stärkas och motivationen kan höjas. På så sätt kan vi stärka elevens lärande, säger Jennifer Ollis Blomqvist, fil.mag. i socialt arbete, fil. kand. i psykologi och certifierad kognitiv och beteendeinriktad coach.

MI - Motiverande samtal på högstadiet. Att stärka elevers lärande ger möjlighet att träna på verktyg och strategier för positivt bemötande och kommunikation, relationsskapande och ökad motivation.

– Vi vill visa lärarna hur MI kan hjälpa till att möta eleverna där de är, minska arbetsrelaterad stress och samtidiga stärka och främja skolans uppdrag och värdegrundsarbete, säger Jennifer Ollis Blomqvist och Malin Stihl.

Om författarna
Jennifer Ollis Blomqvist är fil.mag. i socialt arbete, fil. kand. i psykologi och certifierad kognitiv och beteendeinriktad coach. Hon är verksam inom sitt företag NovoVia Consulting där hon utbildar och handleder i MI inom bland annat socialtjänst, hälso- och sjukvård, privat sektor, ideella organisationer och skola.

Malin Stihl är beteendevetare, behandlingspedagog och handledare med en grundutbildning i psykoterapi med psykodynamisk inriktning. Hon har arbetat med socialt arbete i över 20 år, främst inom behandling, och utbildar och handleder idag i MI i olika sammanhang, bland annat vid behandlingshem och socialtjänst.

Titel: MI – Motiverande samtal på högstadiet. Att stärka elevers lärande.
Utgivning: 6 december 2024
ISBN: 978-91-7251-284-9
Pris: 335 kronor exkl. moms
Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiakompetens.se

Helén Kim Sörensdotter
Projektledare marknad: Skola
helen.kim.sorensdotter@gothiakompetens.se

Gothia Kompetens – kompetensutveckling och kunskapsförmedling för och av oss som jobbar med förskola, skola, vård och omsorg. Tillsammans utvecklar vi både verksamheter och människorna i dem. Verksamhetsnära kompetensutveckling – för en bättre dag på jobbet.

Under 2023 förvärvade vi Komlitt AB – ett kompetensutvecklingsföretag för yrkesverksamma inom offentlig sektor. Därmed breddar vi vår utgivning ytterligare och förstärker vår position inom organisation, ledarskap och socialt arbete.

Boken MI – motiverande samtal på högstadiet ger lärare kunskap och praktiska verktyg för motiverande kommunikation och givande samtal.

Vi vet att positiva relationer är kopplade till positiva resultat. Därför behöver vi också bli ännu bättre på att arbeta relationsskapande med eleverna.
Jennifer Ollis Blomqvist och Malin Stihl
Jennifer Ollis Blomqvist
Vi vill visa lärarna hur MI kan hjälpa till att möta eleverna där de är, minska arbetsrelaterad stress och samtidiga stärka och främja skolans uppdrag och värdegrundsarbete.
Jennifer Ollis Blomqvist och Malin Stihl
Boken presenterar många goda samtalsverktyg som kommer att underlätta lärarnas vardag, vilket även skapar goda förutsättningar för elevernas personliga utveckling.
Staffan Hultgren, högskoleadjunkt, Gymnastik- och idrottshögskolan