Novelläsning i praktiken – så kan novellen användas i undervisningen

Den korta novellen rymmer ofta ett djup med överraskande vändningar och är därför en tacksam genre att arbeta med i skolan. Den nya boken Novelläsning i praktiken – samtala och skriva om noveller i skolan visar hur novellen kan användas i undervisningen och utveckla elevernas språk.

Att ge läsning av skönlitteratur ett stort utrymme i svenskundervisningen bidrar till elevernas språkutveckling och analysförmåga. Carl Johan Markstedt, gymnasielärare och läromedelsförförfattare, menar att novellens korta och koncentrerade format öppnar för många möjligheter i svenskundervisningen och kan fungera som ett komplement till romanen.

– Med en novell hinner du läsa ett helt verk på en lektion. Det ger helt andra möjlighet till närläsning och omläsning än en roman. På så vis kan läraren också välja mer avancerade texter och upptäcka utmanande författarskap att arbeta med, säger Carl-Johan Markstedt.

I boken Novelläsning i praktiken – samtala och skriva om noveller i skolan ger han konkreta råd kring hur lärare kan lägga upp undervisningen enligt en trestegsmodell. Modellen består av faserna innan, under och efter läsning och bygger på grundtanken att det går att koppla många aktiviteter till läsningen och att det går att väva in flera andra moment i svenskundervisningen i läsprojekten.

– Jag vill visa på hur man kan jobba med noveller på ett sätt som utvecklar elevernas analytiska förmåga, språkutveckling och förmåga att uttrycka sig, samtidigt som de får rika läsupplevelser.

Boken varvar teoretiska resonemang med många konkreta exempel på övningar och färdiga upplägg. Carl-Johan Markstedt hoppas att det ska ge ett underlag för spännande samtal, varierade skrivuppgifter och inspiration att introducera intressanta författarskap.

– Att arbeta med skönlitteratur på det här sättet bidrar till ett rikt och varierat språk. Vi ger ungdomarna möjlighet att upptäcka litteratur och världar de annars inte skulle ha mött. Det gynnar deras utveckling och språkliga förmåga, säger Carl-Johan Markstedt.

Om författaren
Carl-Johan Markstedt är gymnasielärare i svenska och historia, journalist och museipedagog. Han är också författare till ett stort antal populära läroböcker i svenska, bland annat Svenska impulser och Känn på litteraturen. Han har även skrivit boken Romanläsning i praktiken – samtala och skriva om litteratur i skolan tillsammans med Martin Sandberg. Carl-Johan driver också Svenskpodden.

Titel: Novelläsning i praktiken – samtala och skriva om noveller i skolan
Utgivning: 2022-05-06
ISBN: 978-91-7741-180-2
Pris: 299 kronor exkl. moms
Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiakompetens.se

Helén Kim, Gothia Kompetens
Projektledare Marknad Skola
helen.kim@gothiakompetens.se

Gothia Kompetens arbetar med kompetensutveckling och kunskapsförmedling för och av oss som jobbar med förskola, skola, vård och omsorg. Tillsammans utvecklar vi både verksamheter och människorna i dem. Verksamhetsnära kompetensutveckling – för en bättre dag på jobbet.

Den nya boken "Novelläsning i praktiken – samtala och skriva om noveller i skolan" visar hur novellen kan användas i undervisningen och utveckla elevernas språk.
Carl-Johan Markstedt, uppskattad läromedelsförfattare, ger ut en bok om hur novellen kan användas i undervisningen.
Boken "Novelläsning i praktiken – samtala och skriva om noveller i skolan" ger konkreta råd kring hur lärare kan lägga upp undervisningen enligt en trestegsmodell.

Carl-Johan Markstedt, gymnasielärare och läromedelsförfattare
Att arbeta med skönlitteratur på det här sättet bidrar till ett rikt och varierat språk. Vi ger ungdomarna möjlighet att upptäcka litteratur och världar de annars inte skulle ha mött. Det gynnar deras utveckling och språkliga förmåga.
Carl-Johan Markstedt, gymnasielärare och läromedelsförfattare