Nu kommer årets reviderade upplagor av Socialtjänstlagen och LSS

Alla som arbetar med myndighetsutövning behöver ha aktuell lagstiftning nära till hands för att garantera brukare och klienter en rättssäker ärendehandläggning och god samhällsservice. Nu kommer Socialtjänstlagen 2024 och LSS 2024. Båda böckerna är ett gott stöd för yrkesverksamma och förtroendevalda.

Om Socialtjänstlagen 2024
ISBN: 978-91-7741-440-7 Utgivning: 19 januari 2024 Sidor: 304 Pris: 460 kr exkl. moms.

Årets upplaga har en tydlig struktur med rubriker som gör att du snabbt hittar rätt avsnitt. Den har aktuella lagkommentarer samt senaste rättsfallen och JO-avgörandena logiskt placerade i förhållande till lagen.

Socialtjänstlagen är sedan lång tid en nödvändig uppslagsbok för alla som arbetar med socialt arbete inom kommunal socialtjänst eller med socialt arbete inom andra välfärdsområden. Även de som arbetar med utsatthet på ideell bas har stor nytta av boken. Den klara och begripliga framställningen rätar snabbt ut de flesta frågetecknen kring lagens tillämpning.

Boken fyller också en viktig funktion i utbildningssammanhang vid såväl universitet och högskolor som yrkeshögskolor och folkhögskolor. För exempelvis studenter inom juridik, vård, socialt arbete och socialpedagogik ger boken en bra grund för att förstå lagen och dess användning.

Om författarna
Annika Staaf, jur. kand. och docent i socialt arbete, är verksam vid Institutionen för socialt arbete på Linnéuniversitetet.
Lina Corter är jur. kand. och adjunkt i juridik. Hon undervisar i socialrätt, hälso- och sjukvårdsrätt samt arbetsrätt vid Malmö universitet.

Om LSS 2024
ISBN: 978-91-7741-441-4 Utgivning: 8 mars 2024 Sidor: 232 Pris: 420 kr exkl. moms.

LSS 2024 är en nödvändig lärobok med relevant information och fakta för alla som arbetar med eller är intresserade av reglering som berör personer med funktionsnedsättning. Den klara och begripliga framställningen rätar snabbt ut de flesta frågetecknen kring lagens innehåll och tillämpning. Boken har en tydlig struktur med rubriker som gör att du snabbt hittar rätt avsnitt. Den innehåller aktuella lagkommentarer, senaste rättsfallen logiskt placerade i förhållande till lagen.

Boken gör det enkelt för tjänstemän, förtroendevalda och anhöriga att hålla sig uppdaterade. Den fyller också en viktig funktion i utbildningssammanhang vid såväl universitet och högskolor som yrkeshögskolor och folkhögskolor. För studenter inom exempelvis juridik, socialt arbete, socialpedagogik samt vård- och funktionshinderomsorg, ger boken en bra grund för att förstå lagen och dess användning.

Om författarna
Monica Larsson är jur. kand. med inriktning socialrätt och fil. dr samt universitetslektor i socialt arbete. Hon är verksam vid Socialhögskolan, Lunds universitet.
Lars G Larsson är socionom med mångårig erfarenhet som chef på olika nivåer inom socialtjänsten. Arbetar numera med utbildning och kvalitets- och utvecklingsfrågor.

Böckerna finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiakompetens.se

Projektledare Marknad Vård & Omsorg
pia.leufstedt@gothiakompetens.se

Gothia Kompetens – kompetensutveckling och kunskapsförmedling för och av oss som jobbar med förskola, skola, vård och omsorg. Tillsammans utvecklar vi både verksamheter och människorna i dem. Verksamhetsnära kompetensutveckling – för en bättre dag på jobbet.

Under 2023 förvärvade vi Komlitt AB – ett kompetensutvecklingsföretag för yrkesverksamma inom offentlig sektor. Därmed breddar vi vår utgivning ytterligare och förstärker vår position inom organisation, ledarskap och socialt arbete.