Ny bok visar hur din verksamhet kan uppnå hållbar mångfald på riktigt

Att utveckla en strategi för MIR (Mångfald, Inkludering, Rättvisa) ger inga garantier för att organisationen ska uppnå hållbar mångfald. Det som avgör är förmågan att vara konkret och att kunna implementera strategin i det dagliga arbetet. Det menar Gary Baker, Fadi Barakat och Norah Miller som i en ny bok ger perspektiv, erfarenheter och konkreta tips för att gå från ord till handling och skapa en hållbar MIR-strategi.

Rätt hanterat ger MIR fantastiska möjligheter för verksamheter inom offentlig sektor, företag och organisationer. Dessutom är det både tids- och kostnadsbesparande. Det menar författarna till Mångfald, Inkludering och Rättvisa – vägen till en hållbar strategi.

Boken visar konkret hur läsaren kan utveckla:
• Nyckelstrategier som bygger på vad som är viktiga framgångsfaktorer för alla.
• Arbetssätt som leder till positiva ekonomiska konsekvenser och minskar varumärkesrisker.
• Strategiskt HR-arbete för ökad mångfald, inkludering och rättvisa på arbetsplatsen.

Författarna om MIR – Mångfald, Inkludering, Rättvisa
– Vi tycker att initiativ som tas inom mångfald måste vara inkluderande, inte bara när det gäller kön eller könsöverskridande identitet eller uttryck utan även inom andra juridiskt definierade aspekter, som etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Författarna om hållbar mångfald
– Hållbar mångfald kan endast uppnås av organisationer som lyckas med de inkluderande och rättvisa aspekterna av sitt mångfaldsarbete. Mångfaldsarbetet måste även vara ekonomiskt hållbart om det ska vara hållbart på riktigt.

Om författarna
Gary Baker började sin MIR-resa 1989 i banksektorn i Silicon Valley och fortsatte i USA och Sverige som konsult för två globala konsultbolag. Han har skrivit tre handböcker om strategier och finansiella argument för mångfaldsarbete. I dag leder han en mångfaldskurs på en av Sveriges ledande affärsakademier och sitter i styrelsen för Svenskar i Världen.

Fadi Barakat har omfattande erfarenhet inom mångfald och inkludering med erkännande som en av Sveriges bästa mångfaldschefer 2018. År 2023 utsågs han till en av Sveriges hållbarhetsmäktigaste och är även vice ordförande för Svenska Röda Korset.

Norah Miller föddes svart i en vit svensk omvärld. Hon har 15 års erfarenhet inom event och möten för ledare i det svenska näringslivet och är verksam med sikte på ett mer hållbart samhälle där ökad mångfald, inkludering och rättvisa är ett vitalt verktyg. År 2023 röstades hon fram som en av Sveriges hållbarhetsmäktigaste.

Titel: Mångfald, Inkludering och Rättvisa – vägen till en hållbar strategi
ISBN: 978-91-7741-456-8
Utgivning: 12 januari 2024
Pris: 290 kr exkl. moms
Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiakompetens.se

Projektledare Marknad Vård & Omsorg
pia.leufstedt@gothiakompetens.se

Gothia Kompetens – kompetensutveckling och kunskapsförmedling för och av oss som jobbar med förskola, skola, vård och omsorg. Tillsammans utvecklar vi både verksamheter och människorna i dem. Verksamhetsnära kompetensutveckling – för en bättre dag på jobbet.

Under 2023 förvärvade vi Komlitt AB – ett kompetensutvecklingsföretag för yrkesverksamma inom offentlig sektor. Därmed breddar vi vår utgivning ytterligare och förstärker vår position inom organisation, ledarskap och socialt arbete.

Framåtlutade ledare omfamnar mångfald, inkludering och rättvisa som grunden för en dynamisk och blomstrande organisation.
Gary Baker, Fadi Barakat, Norah Miller
Att utveckla en strategi för mångfald, inkludering och rättvisa ger inga garantier för att organisationen ska uppnå hållbar mångfald. Det som avgör är förmågan att vara konkret och att kunna implementera strategin i det dagliga arbetet.
Gary Baker, Fadi Barakat, Norah Miller
Initiativ som tas inom mångfald måste vara inkluderande, inte bara när det gäller kön eller könsöverskridande identitet eller uttryck utan även inom andra juridiskt definierade aspekter, som etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.