Om att förlora sin mamma och själv bli en

I den nya boken Du ser Draken genom fönstret - om att förlora sin mamma och själv bli en berättar Charlotte, som just blivit mamma, om de fyra sista månaderna i hennes egen mammas liv. Månader fyllda av närhet, värme, tankar och rädsla. Vi får ta del av dagboksanteckningar, minnen och sjukjournaler och kommer nära alla dem som berörs, när det ofattbara är ett faktum.  Förhållandet mellan en mor och hennes dotter är alltid speciellt. Oavsett vilken vändning livet tar förblir du alltid din mammas barn.

Charlotte om varför hon började skriva sin bok.
”Till att börja med skrev jag boken mest för att överleva. Jag ville förstå vad det var som hände med mamma, och med mig själv, så jag började skriva ner allt i en orange dagbok som jag köpt i Berlin. Dels för att lära mig att bena i allt, dels för att kunna gå tillbaka och se när allt var hemskt, men också när det var bra.”

Så tänker Charlotte om att förlora sin mamma.
”Det är självklart att det har påverkat mig att förlora min mamma. Särskilt som jag två månader innan hon blev konstaterat sjuk själv blev mamma för första gången. Under sjukdomsperioden tampades jag således dels med att få amningen att fungera, hålla hormonerna i schack och förstå hur man är förälder till världens vackraste unge! Dels stödja mamma i hennes värsta maror, tvätta kläder, städa, handla, krama och följa med på undersökningar. Det är klart att man blir märkt. Såhär efteråt känner jag ändå att jag blivit klokare av det. Att förlora den enda som egentligen känner en bäst är också att förlora en stor del av sig själv, men i det hålet har jag faktiskt insett att jag genom traumat byggt upp något eget. En särskilt vishet om livet och döden som jag förmodligen aldrig hade hittat annars? ”

Charlotte om varför hon valde titeln Du ser Draken genom fönstret.
”Titeln syftar främst på två saker: När mamma var som sjukast fick hon komma på rehabilitering på Stockholms sjukhem som sedan gled över i palliativ vård när livet liksom började sakta ner. Från fönstret på tredje våningen kunde man se neondraken som pryder just gamla biografen Draken vid Fridhemsplan i Stockholm. Den ska vara k-märkt, vet jag att mamma sade och att hon uppskattade att ha den där.

Titeln syftar också metaforiskt. Den är en bild för när man står där i fönstret och ser det förskräckliga, döden, cancern, komma närmare utan att man kan hejda den. Den syftar till nakenheten och maktlösheten.”

Charlotte vill att läsaren skall ta med sig något.
”Jag hoppas att den som läser denna bok kan ta med sig en styrka. Jag vill förmedla känslan av att trots att man upplever det man trodde skulle vara det som knäcker en så går det att överleva. Att man kommer ut på andra sidan och till och med känner sig lite stärkt. Jag hoppas att folk genom min berättelse kan finna lite lugn och tillförsikt i att tiden inte läker alla sår, men att man definitivt lär sig att stå ut med dem!”

Titel: Du ser Draken genom fönstret - om att förlora sin mamma och själv bli en
Författare: Charlotte Qvandt
ISBN 978-91-7205-748-7
Utgivningsår: 2011
Omfång: 160 s.
Pris: 225:- exkl. moms

Kontakta Marie Boström, förlagsassistent, 08-462 26 68, marie.bostrom@gothiaforlag.se
Förlagskontakt: Emma Wistrand, marknadschef, 08-462 26 71, emma.wistrand@gothiaforlag.se

Gothia Förlag ger ut böcker och skrifter för och i nära samarbete med aktörer inom medicin & hälsa, socialt arbete och tandvård. Vi ökar människors kunskap genom att göra vetenskap och erfarenhet begriplig, tillgänglig och användbar. Gothia Förlag är ett oberoende förlag inom Berling Media AB.