Parodontit – en introduktion: ny reviderad upplaga av den uppskattade tandvårdsboken

Parodontala infektioner brukar betraktas som världens vanligaste infektioner och drabbar främst den vuxna befolkningen.  I boken Parodontit – en introduktion beskrivs sjukdomarnas uppkomst, utveckling, förekomst, profylax och behandling.

Detta är den femte, reviderade upplagan. Nya avsnitt har tillkommit om antibiotikaprofylax och om de nya nationella riktlinjerna för behandling av parodontit. Boken tar även upp sambandet mellan sjukdomar i munnen och allmän hälsa samt evidensbaserad parodontologi och vävnadsreaktioner vid tandimplantat.

Boken vänder sig både till studerande inom tandvårdsutbildningarna och till redan yrkesverksamma som vill aktualisera sina kunskaper inom parodontologi.

Författarna Björn Klinge och Anders Gustafsson är båda professorer i parodontologi vid Karolinska Institutet, Institutionen för odontologi i Stockholm. Björn Klinge är också professor i samma ämne vid Odontologiska fakulteten, Högskolan i Malmö.

På bilden: Sondering för att registrera tandköttsfickans djup och förekomst av blödning. Här registreras en djup tandköttsficka mesialt på tand 13. Sonden är markerad med färgfält för att underlätta avläsningen av fickdjupet.

Titel: Parodontit – en introduktion
Författare: Björn Klinge, Anders Gustafsson
ISBN: 978-91-7205-899-6
Utgivningsår: 2012
Omfång: 120 s.
Ca pris: 315 kr exkl. moms (290 kr/st. vid köp av minst 5 ex direkt från förlaget).

Jenny Andersson: jenny.andersson@gothiaforlag.se, 08-462 26 64.

Förlagskontakt
Joel Öhrn, marknadsansvarig: joel.ohrn@gothiaforlag.se, 08-462 26 72.

Fakta om Gothia Förlag och Fortbildning AB
Gothia Förlag ger ut böcker och skrifter för och i nära samarbete med aktörer inom medicin & hälsa, socialt arbete, social omsorg och tandvård. Förlaget ökar människors kunskap genom att göra vetenskap och erfarenhet begriplig, tillgänglig och användbar. Gothia Förlag är ett oberoende förlag inom Berling Media-gruppen.

Gothia Förlag och Fortbildning AB bildar 1 januari 2013 bolaget Gothia Fortbildning, med en spännande verksamhet inom bokproduktion, utbildning och tidningar.

Besök www.gothiaforlag.se för mer information om oss och om våra produkter.