Dags att söka Göteborg-Postens Executive MBA-stipendium!

I sommar delar Göteborgs-Posten, i samarbete med Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, för fjärde gången ut ett stipendium som täcker programavgiften för en plats på Executive MBA-programmet i Göteborg. Stipendiet ges till en person som bedöms kunna bidra till en positiv utveckling för sin organisation och för Västsverige. Ansökan ska vara inlämnad senast 10 juni.

Executive MBA-programmet vid Handelshögskolan i Göteborg är en engelskspråkig ledarutbildning som sträcker sig över 21 månader. Deltagarna arbetar samtidigt som de går programmet på deltid. Utbildningen bygger på den senaste forskningen gällande ledarskap och verksamhetsutveckling och stärker förmågan att leda i en tid präglad av hög förändringstakt.

Kunskap som stärker Västsverige
Många av föreläsarna kommer från Handelshögskolans partneruniversitet runt om i världen. Den internationella prägeln stärks också av de två resor till Asien (Bangalore i Indien och Seoul i Sydkorea) som ingår i programmet och ger ett globalt perspektiv på affärskultur. Handelshögskolan vid Göteborgs universitet är den enda handelshögskolan i Sverige, med ett Executive MBA-program, som har en "Triple Crown”-ackreditering, en internationell kvalitetsstämpel.

Genom stipendiet vill Göteborgs-Posten stärka det lokala näringslivets innovations- och konkurrenskraft, bidra till livslångt lärande och visa att kunskap gör skillnad. Avgiften för Executive MBA-programmet, 525 000 kronor, betalas i vanliga fall av deltagarnas arbetsgivare.

”Göteborgs-Postens stipendium öppnar möjligheter för kandidater med arbetsgivare som inte har möjlighet att betala avgiften. Samtidigt stärker det västsvenska bolag som får tillgång till ny kvalificerad kunskap. Ledare med en Executive MBA-examen tillför väldigt mycket”, säger Peter Salomonsson, affärsutvecklingschef på GU Executive Education.

Juryn som utser stipendiaten består av GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist, GP:s marknadschef Josefin Meyer, Handelshögskolans dekan Per Cramér samt från GU Executive Education; vd Håkan Ericson och affärsutvecklingschef Peter Salomonsson.

Tidigare stipendiater
I år delas stipendiet ut för fjärde gången. Den första stipendiaten, Katarina Brud, Director vid MobilityXlab, tog examen i juni 2023. 2022 års stipendiat är Sandya Lang, hållbarhetschef på Nudie Jeans. Hon avslutar programmet om ett par månader. I fjol utsågs Stefan Edevåg, teknikchef på Hedin Bil, som nu är en bit in på sin andra termin.

Nästa Executive MBA-program på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet startar den 3 oktober 2024. Ansökan till Göteborgs-Postens stipendium ska göras senast den 10 juni. Mer information och ansökningsformulär finns på www.gp.se/stipendium.

Bildtext: Seoul är en av två asiatiska städer som besöks inom ramen för Executive MBA-programmet på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

För ytterligare information, kontakta:
Peter Salomonsson,
affärsutvecklingschef GU Executive Education

Tel: +46 70 862 48 60, +46 31 786 13 83
Mail: peter.salomonsson@handels.gu.se

GU Executive Education på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet levererar Sveriges första AMBA-ackrediterade Executive MBA-program, företagsanpassade ledarprogram för internationellt inriktade företag på den nordiska marknaden, samt kortare öppna ledarprogram. Utbildningarna levereras i Sverige och globalt. Genom att kombinera akademisk tyngd med praktisk relevans utvecklar skolan sina kunders nyckelmedarbetare. Handelshögskolan vid Göteborgs universitet är en av cirka 120 handelshögskolor i världen som är Triple Crown-ackrediterad, d v s har de tre främsta internationella ackrediteringarna för handelshögskolor från AMBA, AACSB och EQUIS. www.guexed.com

Göteborgs-Postens stipendium öppnar möjligheter för kandidater med arbetsgivare som inte har möjlighet att betala avgiften. Samtidigt stärker det västsvenska bolag som får tillgång till ny kvalificerad kunskap. Ledare med en Executive MBA-examen tillför väldigt mycket.
Peter Salomonsson, affärsutvecklingschef på GU Executive Education.