Executive MBA-programmet i Göteborg stärker sin position i Asien

Göteborgs flaggskeppsutbildning för chefer – Executive MBA-programmet – utvidgar sitt nätverk i Asien till fyra partneruniversitet i tre länder. Sedan tidigare sker delar av undervisningen vid elitskolorna Indian Institute of Management Bangalore i Indien och Zhejiang University i Kina. Nu breddas nätverket till ytterligare två topprankade universitet i Kina och Sydkorea.

Handelshögskolan vid Göteborgs universitet har drygt 180 partneruniversitet runtom i världen. GU School of Executive Education, som ansvarar för skolans chefsutbildningar, har strategiska samarbeten med flera av dessa. De senaste tillskotten är Shanghai Jiao Tong University i Kina och Yonsei University i Sydkorea. Båda är topprankade och av högsta internationella standard.

Yonsei University, Seoul, Sydkorea
– Vi är stolta över att ha ett nära samarbete med fyra välrenommerade universitet i Asien. Detta ger oss tillgång till lokal expertis och kontakt med multinationella företag som Infosys, Alibaba och Samsung. I takt med att svenska företag expanderar i länder som Kina, Indien och Sydkorea ökar behovet av kunskap om hur man gör affärer i dessa länder. Deltagarna i vårt Executive MBA-program jobbar ofta i exportinriktade branscher och genom vårt nätverk får de direktkontakt med forskare och företagsledare i regionen kommenterar Per-Olof Larsson, VD, GU School of Executive Education.
Karin Broman läser sista terminen vid Executive MBA-programmet och har just kommit hem från en tio dagars utbildningsmodul vid Indian Institute of Management Bangalore, en av två utlandsvistelser i programmet.

– Vistelsen i Bangalore innebar verkligen en resa i flera avseenden. Vi lärde oss så mycket, inte bara om att göra affärer i Indien och om ledarskap, vi fick också en djupare förståelse för den livsresa som var och en av oss gör. En av mina viktigaste lärdomar är vikten av att se bortom det uppenbara. Den indiska trafiken till exempel. Vid första anblicken rent kaos, tills du inser att den är inkluderande och tillåter alla att vara en del av den. Alla typer av fordon såväl som människor och kor. Någon sade att trafiken i Indien återspeglar dess samhälle och det fick mig verkligen att reflektera.

Karin Broman, VD, FreeWheel Consulting och deltagare i Executive MBA-programmet.

Flera utbildningar planeras i Sydkorea
I november 2013 arrangerades för första gången en utbildningsresa till Sydkorea i samarbete med Yonsei University i Seoul. Resan syftade till att utveckla och förstärka kontakter i Asien samt att fördjupa kunskapen kring hur företag i Sydkorea arbetar med ledarskap, marknadsföring och innovation.

– Korea Business Programme var designat specifikt för våra tidigare Executive MBA-deltagare men efter en dialog med svenska exportföretag beslutade vi att även bjuda in ytterligare deltagare, exempelvis från Stena-sfären. Korea Business Programme var så uppskattat att vi planerar en andra omgång redan till hösten 2014. Utöver att Sydkorea är ett intressant land på frammarsch har Yonsei University utmärkta föreläsare och vi diskuterar nu hur de kan involveras direkt i flera av våra utbildningar, säger Per-Olof Larsson.

Per-Olof Larsson, VD, tel 031-786 5381, 0708- 98 16 00, per-olof.larsson@handels.gu.se
Olof E. Johansson, Business Manager, tel 031-786 1383, 0733- 20 13 83, olof.e.johansson@handels.gu.se

Om School of Executive Education vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet

GU School of Executive Education levererar Sveriges enda AMBA-ackrediterade Executive MBA-program samt skräddarsydda utbildningar för internationellt inriktade företag på den nordiska marknaden. Utbildningarna levereras i bl a USA, Indien, Singapore, Hong Kong, Kina och Korea. Genom att kombinera akademisk tyngd med praktisk relevans utvecklar vi våra kunders nyckelmedarbetare. GU School of Executive Education är en del av Handelshögskolan vid Göteborgs universitet – en av de knappt 70 handelshögskolor i världen som har en femårig EQUIS-ackreditering. http://www.guexed.com/