Ledarskap, nordiska styrkeområden och asiatisk affärslogik på schemat  – programstart för Gothenburg Executive MBA 2020–2022

I oktober startade Executive MBA-programmet 2020–2022 på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Under 21 månader ska de 16 antagna ledarna utveckla ett brett spektrum av kompetenser som förbereder dem för större affärsansvar och ledarskap i en global värld med högt förändringstryck. Utbildningen ges på deltid, är engelskspråkig och har särskilt fokus på Norden och Asien. Föreläsarna kommer från Handelshögskolan och dess partneruniversitet runt om i världen.

Bland tidigare deltagare nämns ofta utbytet i gruppen som en av utbildningens styrkor. De medverkande i årets grupp representerar sju nationaliteter och kommer från ett brett spektrum av företag såsom Cochlear, Liseberg, SKF, Volvo Group och Åbro Bryggeri. Andelen kvinnor på managementutbildningen har stadigt ökat över tid och i årets kull är könsfördelningen för första gången någonsin 50–50.

Personlig och professionell utveckling
Programmet har en nordisk-asiatisk inriktning med tonvikt på nordiska affärsstyrkor som hållbarhet, innovation och internationell handel och på de asiatiska tillväxtmarknadernas kultur och affärslogik.

”Utbildningen ger en bred bas av kunskaper, metoder och verktyg som stärker deltagarna som ledare och gör dem redo för större utmaningar. Jag vill också poängtera den imponerande utvecklingsresa som deltagarna gör under programmets 21 månader, både professionellt och personligt. Det är ett privilegium att få bidra till och följa den”, säger Håkan Ericson, VD för GU Executive Education.

Deltagarna träffas tre dagar var tredje vecka då utbildningens olika moduler genomförs. I början av oktober hölls den nya gruppens första modul; Strategic Management med professor PD Jose från Indian Institute of Management i Bangalore (IIMB), en av Indiens allra bästa handelshögskolor. På grund av pandemin fick deltagarna träffa honom via länk från Bangalore. Flera av föreläsarna på programmet är utomeuropeiska och just nu förhindrade att komma till Sverige. Genom ett samarbete med Scandic Opalen i Göteborg ges föreläsningarna i extra rymliga och tekniskt välutrustade lokaler och deltagarna kan välja mellan att vara på plats i rummet eller delta på distans. Corona medför också att de studieresor till Kina och Indien som ingår i programmet skjuts fram till en tidpunkt då resor åter är helt säkra.

Breddad kompetens i givande sällskap
Att gå ett Executive MBA-program är ett stort åtagande. Så här kommenterar ett par av deltagarna den första modulen och varför de valt den här utbildningen:

Saaya Sorrells-Weatherford, KSSW Holdings:
”Gruppen håller hög kvalitet, vi kommer att lära oss mycket av varandra. Jag var väldigt imponerad av professor PD Jose och eftersom jag lärde mig så mycket under den första modulen ser jag verkligen fram emot de kommande! Jag har stor erfarenhet av företagsbyggande och företagsledning men tycker inte att mitt CV speglar min kompetens. Det vill jag åtgärda med en Executive MBA, samtidigt som jag vill bredda min kompetens.”

Christian Grante, Volvo Construction Equipment, Volvo Group:
”Jag hade höga förväntningar och är ändå positivt överraskad. Det är en väldigt senior grupp, deltagarna lyfter programmet. Föreläsaren var mycket skicklig och väldigt flexibel. Jag har länge velat gå ett Executive MBA-program. Det är ett stort privilegium att få satsa på sig själv, att få vidareutvecklas. Jag är ingenjör och har en tekniskt inriktad doktorsexamen. Med Executive MBA vill jag bredda min kompetens, utbildningen är ett extremt effektivt sätt att få ny kunskap och det är kul att växa - det är det jag är ute efter."

Utvecklat strategiskt tänkande
Handelshögskolan vid Göteborgs universitet är den enda i Sverige som är Triple Crown-ackrediterad – en kvalitetsstämpel i form av de tre främsta internationella ackrediteringarna för handelshögskolor (AMBA, AACSB och EQUIS), som innehas av endast cirka en procent av världens handelshögskolor.

I vårens utvärdering av Executive MBA-programmet 2018–2020 uppger 94 % av deltagarna att de har utvecklat sitt strategiska tänkande. En mycket hög andel upplever också ökad effektivitet i jobbet och förbättrat beslutsfattande. Utvärderingen visar att deltagarna särskilt uppskattar:

• dynamiken och utbytet i gruppen

• föreläsarnas kompetens och breda erfarenhet
  • föreläsarnas förmåga att dra nytta av deltagarnas erfarenheter
  • hur programmet lyfter in aktuella händelser
  • programmets globala innehåll, och
  • integrationen av de olika ämnena

För mer information kontakta:

Peter Salomonsson, Sales & Business development manager, GU Executive Education
peter.salomonsson@handels.gu.se
+46 708 62 48 60

Håkan Ericson, VD, GU Executive Education
+46 709 50 63 35

Handelshögskolan vid Göteborgs universitet levererar Sveriges första AMBA-ackrediterade Executive MBA-program, företagsanpassade ledarprogram för internationellt inriktade företag på den nordiska marknaden, samt kortare öppna ledarprogram. Utbildningarna levereras i Sverige och globalt. Genom att kombinera akademisk tyngd med praktisk relevans utvecklar skolan sina kunders nyckelmedarbetare. Handelshögskolan vid Göteborgs universitet är en av endast runt 90 handelshögskolor i världen – och den enda i Sverige – som är Triple Crown-ackrediterad, d v s har de tre främsta internationella ackrediteringarna för handelshögskolor från AMBA, AACSB och EQUIS. Det motsvarar ungefär 0,7% av världens alla handelshögskolor. www.guexed.com

Utbildningen ger en bred bas av kunskaper, metoder och verktyg som stärker deltagarna som ledare och gör dem redo för större utmaningar. Jag vill också poängtera den imponerande utvecklingsresa som deltagarna gör under programmets 21 månader, både professionellt och personligt. Det är ett privilegium att få bidra till och följa den.
Håkan Ericson, VD för GU Executive Education
Saaya Sorrells-Weatherford, KSSW Holdings
Jag hade höga förväntningar och är ändå positivt överraskad. Det är en väldigt senior grupp, deltagarna lyfter programmet. ​Föreläsaren var mycket skicklig och väldigt flexibel. Jag har länge velat gå ett Executive MBA-program. Det är ett stort privilegium att få satsa på sig själv, att få vidareutvecklas. Jag är ingenjör och har en tekniskt inriktad doktorsexamen. Med Executive MBA vill jag bredda min kompetens, utbildningen är ett extremt effektivt sätt att få ny kunskap och det är kul att växa - det är det jag är ute efter. ​
Christian Grante, Volvo Construction Equipment, Volvo Group