Svenska chefer vässar affärskunskaperna i Kina

Under en dryg vecka har ett tjugotal svenska chefer drillats i att göra affärer i Kina. Utbildningsveckan i Shanghai och Hangzhou är en obligatorisk del av Executive MBA-programmet vid Handelshögskolan i Göteborg. Parallellt med studiebesök på kinesiska och multinationella företag har Executive MBA-deltagarna studerat logistik och kinesisk affärskultur vid två av Kinas främsta universitet, Zhejiang University och Shanghai Jiao Tong University.

Deltagarna i Executive MBA-programmet har vitt skilda bakgrunder och jobbar i olika branscher. Den gemensamma nämnaren är att de är chefer, inte sällan med globala roller i företag som AstraZeneca, Volvo, Husqvarna och SKF. Executive MBA-programmet, som går på deltid över två år, har tydligt fokus på tillväxtmarknader i Asien och syftar till att stärka deltagarnas kompetens om hur man gör affärer i länder som Kina, Korea, Japan och Indien.

Utbildningsveckan i Kina är uppdelad i två moduler, fyra dagar i Shanghai och fyra dagar i Hangzhou. Niomiljonersstaden Hangzhou är huvudstad i Zhejiangprovinsen, som kännetecknas av företagaranda. Zhejiangprovinsen har snabbare tillväxt än Kina i stort, och många framgångsrika tillväxtföretag har sin hemvist här.

Tack vare Handelshögskolans nätverk av partneruniversitet och företag i Kina gavs deltagarna möjlighet att besöka företag som Geely, Sunwin Bus, Transfar och Shanghai Harbour. För att ge en ökad förståelse för kinesiskt affärsmannaskap arrangerades även rundabordssamtal och nätverksträffar med chefer som jobbar i Kina från företag som SKF, Volvo Cars, Brose samt Business Sweden.

– Under den här veckan fick jag kunskaper om Kinas moderna affärsmodell och jag förstod vikten av att se Kina som en marknad i stället för en ”världsfabrik”, säger Suzana Dereban, en av Executive MBA-deltagarna. Speciellt företagsbesöken ökade min förståelse för kinesisk ledarskapskultur och kinesernas skicklighet i att omsätta vetenskap (teknik, forskning) i affärer. Jag observerade också Kinas problem med luftföroreningar. Detta fick mig att reflektera över vilket ansvar västvärlden har när det gäller att göra affärer med Kina. Sammanfattningsvis var denna resa verkligen en ögonöppnare för Kina i alla avseenden.
Suzana Dereban, Manager Business Strategies, SKF

De olika delkurserna under resan innefattar teman som innovation i Kina, kinesiskt affärsmannaskap, kultur och ledarskap, CSR och sourcing i Kina, etablering av start-ups i Kina samt logistik. Både Zhejiang University och Shanghai Jiao Tong University är rankade som några av Kinas bästa universitet.

Per-Olof Larsson, VD, GU School of Executive Education, tel +46 31-786 5381, +46 70-898 16 00, per-olof.larsson@handels.gu.se
Olof E. Johansson, Business Manager, GU School of Executive Education, tel +46 31-786 1383, +46 73-320 1383, olof.e.johansson@handels.gu.se

vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet levererar Sveriges enda AMBA-ackrediterade Executive MBA-program, samt skräddarsydda utbildningar för internationellt inriktade företag på den nordiska marknaden. Utbildningarna levereras i bl a USA, Indien, Singapore, Hong Kong, Kina och Sydkorea. Genom att kombinera akademisk tyngd med praktisk relevans utvecklas kundernas nyckelmedarbetare. Handelshögskolan i Göteborg är en av de knappt 70 affärsskolor i världen som har en femårig EQUIS-ackreditering. www.guexed.com

Foton: Per-Olof Larsson och Olof Johansson

Under den här veckan lärde jag känna Kinas moderna affärsmodell och jag förstod vikten av att se Kina som en marknad i stället för en ”världsfabrik”, säger Suzana Dereban, en av Executive MBA-deltagarna. Speciellt företagsbesöken ökade min förståelse för kinesisk ledarskapskultur och kinesernas skicklighet i att omsätta vetenskap (teknik, forskning) i affärer. Jag observerade också Kinas problem med luftföroreningar. Detta fick mig att reflektera över vilket ansvar västvärlden har när det gäller att göra affärer med Kina. Sammanfattningsvis var denna resa verkligen en ögonöppnare för Kina i alla avseenden.
Suzana Dereban, Manager Business Strategies, SKF