6 av 10 svenskar vill äta mer vegetariskt

Var fjärde svensk är mer intresserad av vegetarisk matlagning idag än för ett år sedan och sex av tio vill äta vegetariskt oftare än vad de gör idag. Råd från Livsmedelsverket gällande en minskad köttkonsumtion, önskan om att äta en mer varierad kost samt ett ökat utbud av vegetariska produkter i matbutiken är några av anledningarna. Det visar en ny undersökning från Hälsans Kök.

Den 1 oktober firas den Vegetariska världsdagen över hela världen. Även i Sverige är intresset för vegetarisk mat på stark uppgång. Drygt var fjärde svensk (26 procent) uppger att deras intresse för vegetarisk matlagning har ökat det senaste året. Framför allt är det bland kvinnorna som intresset ökat (32 procent). Hälsoråd från t.ex. Livsmedelsverket, inspiration i form av vegetariska recept och bilder i magasin, tidningar och bloggar samt butikernas ökade utbud av vegetariska produkter är några av orsakerna.

– Det är tydligt att den gröna trenden gör avtryck på svenskarnas matlagning, vilket är jätteroligt. Ett enkelt sätt att äta vegetariskt lite oftare är att haka på trenden med en köttfri måndag. Vi på Hälsans Kök vill inspirera till en vegetarisk vardag och publicerar därför ett nytt, lättlagat och gott recept på vår webb varje måndag, säger Hanna Wennerdal, marknadsansvarig på Hälsans Kök.

Sex av tio vill äta vegetariskt oftare
61 procent av svenskarna vill äta vegetariskt i större utsträckning än vad man gör idag. Även här finns en tydlig skillnad mellan könen. 68 procent av kvinnorna vill äta vegetariskt oftare, medan 55 procent av männen anger detsamma. Önskan om en mer varierad kost samt hälso- och miljöskäl hör till de främsta orsakerna.

De främsta skälen till varför svenskarna vill äta mer vegetarisk mat:

1. Jag vill äta en mer varierad kost
  2. Vegetarisk mat är nyttigare och mer hälsosamt för mig
  3. Vegetarisk mat har mindre påverkan på miljön
  4. Jag sympatiserar inte med köttindustrin
  5. Jag tycker att vegetarisk mat är godare

Hanna Wennerdal, marknadsansvarig Hälsans Kök
E-post:
hanna.wennerdal@tivall.nestle.com

För recept och högupplösta bilder, kontakta:
Elin Eriksson, presskontakt Prat PR
E-post:
elin.eriksson@prat.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 11-13 augusti har sammanlagt 1007 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.

Hälsans Kök har producerat välsmakande vegetariska rätter i över 45 år. Produkterna har en unik, patenterad mix av vete- och sojaprotein och utöver dessa finns även ett antal grönsaksbaserade produkter. Hälsans Köks moderföretag Tivall är en av världsledarna inom vegetarisk mat med ett brett utbud av produkter tillgängliga i hela Europa, USA, Australien och Mellanöstern. Läs mer om Hälsans Kök på http://www.halsanskok.se eller https://www.facebook.com/HalsanskokSverige.

Citat

Det är tydligt att den gröna trenden gör avtryck på svenskarnas matlagning, vilket är jätteroligt. Ett enkelt sätt att äta vegetariskt lite oftare är att haka på trenden med en köttfri måndag. Vi på Hälsans Kök vill inspirera till en vegetarisk vardag och publicerar därför ett nytt, lättlagat och gott recept på vår webb varje måndag.
Hanna Wennerdal, marknadsansvarig Hälsans Kök