• Hälsans Kök/

Inför den Vegetariska världsdagen 1 oktober bjuder Hälsans Kök på gröna hälsotrender och vegetariska recept i samarbete med Linnea Johansson

Vad sägs om gröna Zoodels, en saftig grain-bowl eller lyxiga Avo-toast? I samband med att Hälsans Kök ytterligare breddar sitt vegetariska och veganska sortiment har man låtit matkreatören och kokboksförfattaren Linnea Johansson ta fram åtta spännande, enkla och gröna recept baserade på de senaste trenderna från matmeckat New York, där hon bor.

– Att tillaga goda, vackra och annorlunda vegetariska maträtter behöver inte alls vara svårt! När jag skapade recepten med Hälsans Köks produktnyheter utgick jag från de bubblande trenderna i New York samtidigt som jag ville att de skulle vara enkla att tillaga, säger Linnea Johansson.

Bland de gröna mattrenderna just nu hittar vi bland annat grönsaksnudlar av exempelvis zucchini, sötpotatis och morötter, grain bowls fyllda med nyttigheter och gröna wraps av kålbad som ersätter tacoskal, burritos och pitabröd. Även ett antal olika nya superfoods börjar hitta in i recepten och på butikshyllor som exempelvis bipollen eller jordmandel (tiger nuts).

Samarbetet med Linnea och hennes trendspaning resulterade bland annat i recepten Avo-toast med grillade vegobitar och chimchurrisås, Raw Wrap med falafel, avokadosmash och morotssallad samt blomkålspizza med vegoschnitzel.

– Den helt eller delvis vegetariska livsstilen lockar allt fler, men många upplever ofta att bristen på inspiration står i vägen för att regelbundet laga vegetarisk mat. Därför är vi glada att inför den Vegetariska Världsdagen den 1 oktober lansera vårt samarbete med Linnea Johansson. Vi hoppas recepten ska inspirera! säger Jenny Köpper, vd på Hälsans Kök.

Alla Linnea Johanssons recept och trender framtagna för Hälsans Kök finner du i den bifogade foldern, Gröna hälsotrender och vegetariska recept.

Om Linnea Johansson
Den göteborgsfödda Brooklynbon, matskribenten och kokboksförfattaren Linnea Johansson har på senare tid blivit en internationell matprofil som regelbundet syns på tv och i tidningar i både Sverige och USA. Hon har lagat mat i Nyhetsmorgon och The Today Show, festfixat Grammisgalan och skriver regelbundet för magasinet Elle Mat&Vin.

Annika Jägerstig, annika.jagerstig@se.nestle.com, 0703-985403

För produktprov och högupplösta bilder, kontakta:
Johan Axelsson, presskontakt Prat PR
E-post: johan.axelsson@prat.se

Hälsans Kök har producerat välsmakande vegetariska rätter i över 45 år. Produkterna har en unik, patenterad mix av vete- och sojaprotein och utöver dessa finns även ett antal grönsaksbaserade produkter. Hälsans Köks moderföretag Tivall är en av världsledarna inom vegetarisk mat med ett brett utbud av produkter tillgängliga i hela Europa, USA, Australien och Mellanöstern. Läs mer om Hälsans Kök på http://www.halsanskok.se eller https://www.facebook.com/HalsanskokSverige