120 år av insamling hyllas på galan ”Årets hjärta”

Den 29 september sänds Hjärt-Lungfondens stjärnspäckade galakväll ”Årets hjärta” som hyllar fina, vackra, tokiga och smarta sätt att samla in pengar till den livsviktiga forskningen. Galan direktsänds på Expressen.se och leds av Mark Levengood.

– Fler människor i Sverige lider och dör av hjärt- och lungsjukdomar än av något annat. Det måste vi få stopp på och det fina är att vi alla kan vara med och bidra till en lösning, säger Mark Levengood, som leder galan ”Årets hjärta”.

Galan blir en hyllningskväll till alla som engagerar sig och samlar in pengar till den livsviktiga forskningen. Genom att uppmärksamma dessa hjältar är förhoppningen att fler ska inspireras att göra detsamma. Under kvällen kommer tre utmärkelser och ett hederspris att delas ut.

Tillsammans med artister, forskare, drabbade, anhöriga, eldsjälar och ambassadörer vill Hjärt-Lungfonden hylla folkets engagemang och 120 år av insamling till livsviktig forskning.

Några av de medverkande på galan är Danny Saucedo, Linnea Henriksson, Therese Alshammar och Joel Spira.

– Det här är bokstavligt talat livsviktigt för alla oss som bor i Sverige. Utan gåvor blir det ingen forskning och det kan vara skillnaden mellan liv och död, förklarar Mark Levengood.

Galan Årets hjärta, sänds digitalt på Expressen.se, söndagen den 29 september, klockan 20:00-21:30.

Länk till sändningen https://www.hjart-lungfonden.se/arets-hjarta/

För 120 år sedan startade Hjärt-Lungfonden ett upprop för att besegra dåtidens stora folksjukdom – tuberkulosen (TBC). Det lyckades. Sedan dess har många forskningsframsteg uppnåtts. Bland mycket annat uppfann svenska forskare pacemakern som gör det möjligt för miljontals människor att leva ett normalt liv. Idag kan man till och med transplantera hjärta och lungor.

Under jubileumsåret har Hjärt-Lungfonden mobiliserat svenska folket på nytt och kraftsamlat för att stoppa sjukdomar som hjärtinfarkt, stroke och KOL.

Daniel Edelsvärd-Wallerman, pressekreterare på Hjärt-Lungfonden, telefon 070-854 42 35, daniel.edelsvard@hjart-lungfonden.se

Bilder:
- Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden
- Mark Levengood, leder galan ”Årets hjärta”

Om Hjärt-Lungfondens arbete:
Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till utvald hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och i dag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se

Information om Hjärt-Lungfondens personuppgiftspolicy
Med anledning av EU:s dataskyddsförordning, GDPR, vill vi informera dig som finns på våra sändlistor för pressmeddelanden om vår personuppgiftspolicy.