Arne Hegerfors ambassadör för Hjärt-Lungfonden

Under november och december informerar Hjärt-Lungfonden om hjärtinfarkt och samlar in pengar till forskning kring sjukdomen. Sportlegendaren Arne Hegerfors, själv nära att dö av hjärtinfarkt för ett år sedan, blir ambassadör för kampanjen.

– Tack vare forskningen är hjärtinfarkt inte längre lika med döden. Jag är själv är ett levande exempel på det. Forskningen har genom åren halverat dödligheten och med mer pengar kan den göra fler underverk. Det är jag gärna med och bidrar till, säger Arne Hegerfors, sportkommentator i tv.

Med start den 7:e november kommer Arne Hegerfors att synas i reklamfilmer på TV4 och i printannonser i dags- och landsortspress samt i magasin.

– Tack vare intensiv forskning kan vi i dag rädda de allra flesta som drabbas av hjärtinfarkt. Nu ska vi se till att fler människor får fler friska år. En folkkär person som Arne Hegerfors ger stark draghjälp i arbetet, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Mellan 1990 och 2010 minskade antalet avlidna i hjärtinfarkt med 58 procent. Men det är fortfarande den absolut vanligaste dödsorsaken i Sverige för både män och kvinnor. 2010 dog cirka 9 000 personer i hjärtinfarkt. Hjärt-Lungfonden vill med forskningens hjälp halvera dödstalen i akut hjärtinfarkt inom tio år och därmed rädda 5 000 liv årligen.

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39, anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Pressbilder: Arne Hegerfors

Symptom vid hjärtinfarkt

Ont i bröstet. Plötsliga smärtor mitt i bröstet är det mest typiska symptomet. Smärtan kan variera och kännas svår, djup och sprängande, mitt i bröstet eller ibland som ett band över bröstet.

Strålande smärta. Smärtan är ihållande och kan vara olika stark. Den kan stråla ut till en arm eller båda, eller till hals, nacke, käkar, mage eller rygg.

Minst en kvart. Smärta som sitter i minst 15 minuter och kombineras med hjärtklappning, illamående, kallsvett, andnöd, yrsel eller svimning ökar sannolikheten för att det är en hjärtinfarkt.

Ring 112! Vid misstänkt hjärtinfarkt ska man ringa efter ambulans, och inte ta sig till sjukhuset på egen hand.

Så bidrar man till forskningen:
- Sätt in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7, skriv ”hjärtinfarkt”
- Skänk via hemsidan, www.hjart-lungfonden.se/gava
- Ring in din gåva på telefon 0200-89 19 00