Artister tecknar för hjärtsjuka barn

Fyra kända artister tävlar på uppdrag av Hjärt-Lungfonden och Disney om att illustrera årets hjärtepin till Alla barnhjärtans månad i februari: Andreas Johnson, Jessica Andersson, Mojje och Tobbe Trollkarl har tolkat varsin karaktär från den kommande biofilmen om Nalle Puh. Vinnaren utses av svenska folket, som röstar om motivet på 2012 års hjärtepin.

– Det är hedrande att så välkända och uppskattade artister vill vara med och tävla för hjärtebarnens skull. Vem som har tecknat vilket motiv berättar vi däremot inte så länge tävlingen pågår. Det viktiga är att de som köper våra hjärtepins blir nöjda. Våra hjärtepinkunder har alltid bidragit till hjärtforskningen, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Sedan 2007 är pengarna från Hjärt-Lungfondens hjärtepinförsäljning öronmärkta specifikt för forskning kring barns hjärtsjukdomar. De ingår också i insamlingen Alla barnhjärtans månad. Skolungdomar och idrottsföreningar kan delta i försäljningen av hjärtepinsen, som också kommer att kunna köpas på utvalda försäljningsställen.

Tävlingen startar torsdagen den 1 september då alla som vill kan gå in och rösta fram sitt favoritmotiv på Hjärt-Lungfondens hemsida. Sista dagen för omröstningen är fredagen den 16 september. Hjärtepinsen kommer att kunna köpas under kampanjperioden januari-februari för 40 kronor styck.

- Vi är tacksamma över möjligheten att kunna vara med och bidra i det viktiga arbete som Hjärt-Lungfonden gör. Nalle Puh står för givmildhet och omtanke så vi hoppas att den lilla björnen och hans vänner kan hjälpa till att dra uppmärksamhet till vikten av att fortsätta forskningen för att hjälpa barn med hjärtfel, säger Veronica Lindholm, marknadsdirektör, The Walt Disney Company Nordic.

Konstnärinnan Natasha von Reymond har gett två av artisterna en hjälpande hand.

Länk till

Omröstningen om 2012 års hjärtepin: http://www.hjart-lungfonden.se/pinsomrostning
Anmälningssidan för att sälja pins: www.hjart-lungfonden.se/anmalan

Bilder på illustrationerna: Bidragen till Årets hjärtepin 2012

Bilder av artisterna: Andreas Johnson, Jessica Andersson, Mojje, Trollkarl Tobbe,

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39, anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Fakta om Alla barnhjärtans månad och hjärtepinsen

Varje år tar Hjärt-Lungfonden fram ett hjärtepin som säljs till förmån för Sveriges hjärtebarn. Insamlingen har bland annat resulterat i det världsunika barnhjärtnätet Gertrud, tre 3D-ultraljudsmaskiner och ett antal forskar- och doktorandtjänster. Målet med denna kampanj, som kallas Alla barnhjärtans månad, är att rädda fler barn till livet och förbättra deras livskvalitet.

Hjärtepinsen har funnits sedan 1998 och är mycket omtyckta och uppskattade av både barn och vuxna. Hjärtepinsen är en symbol för kampanjen och ett enkelt sätt att ge sitt stöd och samtidigt visa för andra att man engagerar sig för hjärtebarnen. De är också en viktig del av insamlingen och har sedan 2004 bidragit med över 20 miljoner kronor till forskningen.

Fakta om barn med hjärtfel

Fokus på barnhjärtan. Hjärt-Lungfonden har utsett perioden januari-februari till Alla barnhjärtans månad. Då står barn med hjärtfel i fokus och fonden samlar in pengar till forskning som kan hjälpa dem till ett bättre liv.

Olika typer av hjärtfel. Medfödda hjärtfel kan till exempel vara hål mellan hjärtats kamrar eller förmak, stopp i blodflödet för att hjärtklaffar saknas eller är förträngda, eller att lungpulsådern eller kroppspulsådern sitter på fel plats.

Tusen barn om året. Varje år föds 1 000 barn i Sverige med hjärtfel. Det motsvarar en av hundra nyfödda.

Allt fler överlever.
På 1960-talet var överlevnaden cirka 60 procent. I dag överlever mer än 95 procent.

Hjärtat stort som en valnöt. Många hjärtebarn opereras redan när de är nyfödda och hjärtat är då inte mycket större än en valnöt.

Alla hjärtfel upptäcks inte. Varje månad lämnar 2-3 nyfödda barn BB med ett allvarligt hjärtfel som inte har upptäckts.

Tidig upptäckt viktigt.
För att kunna sätta in behandling i tid bör hjärtfelen upptäckas så tidigt som möjligt: under graviditeten, på BB, i barnhälsovården eller i skolhälsovården.

Hjärtfelen är en gåta. I dag vet inte forskarna varför vissa barn drabbas av hjärtfel och andra inte. Det behövs mer forskning kring vad som orsakar medfödda hjärtfel.

Övergripande mål. Hjärt-Lungfondens mål är att inget barn ska behöva leva med ett oupptäckt hjärtfel.

Om Nalle Puh

Nalle Puh är en av Disneys mest älskade figurer och berättelserna om den vänliga lilla björnen som till synes aldrig kan få nog av honung fortsätter att trollbinda stora som små med sina budskap om snällhet, vänskap och omtanke. Disneys första film om Nalle Puh och hans vänner i Sjumilaskogen kom 1977 och baserades på den första boken av A.A. Milne, publicerad 1926 och skapad för Milnes son Christopher Robin. Den 21 oktober är det premiär för den femte långfilmen på bio – då går Nalle Puhs film: Nya äventyr i Sjumilaskogen upp på biograferna runt om i Sverige.