Cyklister tryggare när Vätternrundan är hjärtsäkrad

Sedan några år tillbaka hjärtsäkras Vätternrundan med hjärtstartare och funktionärer som är specialutbildade i hjärt-lungräddning. Målet är att kunna rädda liv om någon drabbas av hjärtstopp i samband med loppet. Initiativet till hjärtsäkringen kommer från Hjärt-Lungfonden, som också utbildar 70-80 volontärer.

– Ingen ska behöva dö av plötsligt hjärtstopp under ett motionslopp. I år kommer det att finnas hela 40 hjärtstartare tillgängliga för Vätternrundans cyklister och publik för att liv ska kunna räddas, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

När någon drabbas av plötsligt hjärtstopp räknas varje minut. Att få en stöt av en hjärtstartare inom 180 sekunder kan vara avgörande för att överleva. Varje år överlever endast 500 av de 10 000 svenskar som drabbas av hjärtstopp.

Totalt kommer det att finnas ca 40 hjärtstartare tillgängliga längs Vätternrundans 30 mil i följebilar med specialutbildade volontärer.

Vätternrundan är världens största cykelmotionslopp och genomförs i år den 12-13 juni. Även Tjejvättern och halvvättern är hjärtsäkrade. Förra året deltog närmare 35 000 cyklister i våra arrangemang. Sedan 1972 ingår Vätternrundan tillsammans med Vasaloppet, Vansbrosimningen och Lidingöloppet i En svensk klassiker.

– Hjärt-Lungfondens initiativ att hjärtsäkra Vätternrundan är något vi varmt välkomnar. Vi vill att loppet ska vara en folkfest och då är det en förutsättning att cyklisterna känner sig trygga, säger Eva-Lena Frick, VD för Vätternrundan.

Hjärtsäkra Sverige är en kampanj som Hjärt-Lungfonden driver tillsammans med Bliwa Livförsäkring och AFA Försäkring. Målen med kampanjen, som pågår till 2015, är bland annat att dubblera antalet hjärtstartare i samhället, att utbilda 100 000 personer i hjärt-lungräddning och att genomföra landsomfattande aktiviteter för att informera om plötsligt hjärtstopp.

Läs mer om Hjärtsäkra Sverige här.

Läs mer om Vätternrundan här.

Pressbilder: Hjärtsäkra Sverige

Pressbilder: Vätternrundan

Anna Ålenius Mathson, pressansvarig Hjärt-Lungfonden
Telefon 070-544 230,