”Det behövs mer forskning för att fler ska överleva hjärtinfarkt”

”Det behövs mer forskning för att fler ska överleva hjärtinfarkt”

Hjärtinfarkt är den vanligaste dödsorsaken i Sverige. Varje år drabbas 36 000 svenskar och nära 11 000 dör med diagnosen. Genom mer forskning kring hjärtan skulle många fler kunna överleva. Hjärt-Lungfonden genomför under april en kampanj som syftar till att halvera dödstalen i akut hjärtinfarkt på tio års sikt och därmed rädda drygt 5 000 liv varje år.

– Tack vare forskning som har lett till bättre diagnostik och behandling kan vi i dag rädda tusentals fler liv än för bara ett par decennier sedan. Men fortfarande är det många som drabbas och dör i onödan, säger Jan Nilsson, ordförande i Hjärt-Lungfondens Forskningsråd och professor i experimentell hjärt-kärlforskning vid Lunds universitet.

Under april driver Hjärt-Lungfonden en kampanj för att samla in pengar till forskning kring hjärtinfarkt. Hjärt-Lungfondens mål är att på tio års sikt halvera dödstalen i akut hjärtinfarkt och därmed rädda drygt 5 000 liv varje år.

Det är Hjärt-Lungfonden som bekostar merparten av den oberoende forskningen kring hjärt-kärlsjukdom i Sverige. Pengarna kommer från gåvor från privatpersoner och företag. Förra året kunde Hjärt-Lungfonden dela ut 153 miljoner kronor till hjärt- och lungforskare på sjukhus och universitet runt om i landet. Men fortfarande saknar många projekt finansiering.

– Genom forskning har vi i dag stora kunskaper om hjärtinfarkt, bland annat kring riskfaktorer som högt blodtryck och rökning. Men fortfarande finns det många gåtor att lösa, som varför vissa drabbas och andra inte. Därför är det angeläget att forskningen får fortsätta, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Man kan stödja insamlingen genom att sätta in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7 och skriva ”hjärtinfarkt” alternativt ge en gåva via hemsidan, www.hjart-lungfonden.se/hjartinfarkt. Det går också att sms:a HJÄRTA till 72 900 så skänks 50 kronor till forskningen.

Fakta om hjärtinfarkt

Akut syrebrist. Hjärtinfarkt orsakas av akut syrebrist som uppstår när en blodpropp plötsligt bildas i något av hjärtats kranskärl.

En person i timmen dör. Varje kvart drabbas någon av hjärtinfarkt och varje timme dör någon i Sverige. Det innebär att cirka 100 personer om dagen drabbas.

Drabbar båda könen. Hjärtinfarkt drabbar både kvinnor och män, men kvinnor insjuknar i genomsnitt tio år senare än män.

Riskfaktorer. Risken att drabbas av hjärtinfarkt ökar med åldern och även ärftliga anlag har betydelse. Forskning visar att faktorer som rökning, högt blodtryck, övervikt och diabetes ökar risken att drabbas väsentligt.

Dör i onödan. Dödligheten i hjärtinfarkt sjunker, men fortfarande drabbas många i onödan. Mer forskning, förbättringar inom hjärtvården och förebyggande insatser kan rädda fler liv.

Länk: Hjärt-Lungfondens temaskrift om hjärtinfarkt

För mer information, kontakta gärna: Ulrica Klettner, informationschef Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 34, ulrica.klettner@hjart-lungfonden.se