Endast 53 procent känner till flera symptom på hjärtinfarkt

Bara drygt hälften av svenskarna, 53 procent, känner till andra symptom på hjärtinfarkt än bröstsmärtor. Det visar en ny Sifoundersökning på uppdrag av Hjärt-Lungfonden. Hjärtinfarkt är en av de vanligaste dödsorsakerna i Sverige med cirka 6 000 döda per år. Om fler hjärtinfarkter upptäcktes i tid skulle många liv kunna räddas.

– Ju snabbare någon med hjärtinfarkt kommer till sjukhus, desto större är chansen att överleva. Därför är det oerhört viktigt att vi lär oss att känna igen fler symptom än bröstsmärtor, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Tack vare forskning och bättre vård har antalet personer som drabbas av hjärtinfarkt minskat i Sverige, från 39 000 år 2002 till 25 300 år 2017. Men hjärtinfarkt är fortfarande en av de vanligaste dödsorsakerna i landet, med cirka 6 000 döda varje år. Enligt statistik från Sveriges Kommuner och Landsting överlever 89 procent av de hjärtinfarktpatienter som vårdas på sjukhus. Om samtliga drabbade fick sjukhusvård skulle dödligheten sannolikt halveras.

Nu visar en Sifoundersökning av Hjärt-Lungfonden att endast 53 procent av svenskarna känner till fler symptom på hjärtinfarkt än bröstsmärtor. En så kallad tyst infarkt, som är vanligast hos kvinnor, orsakar inga bröstsmärtor alls utan ger i stället diffusa symptom som andnöd, illamående och obehag. Om den drabbade inte känner till att symptomen kan indikera en hjärtinfarkt är risken stor att tiden till vård blir alltför lång.

– Snabb behandling ökar möjligheten för läkarna att minska skadan på hjärtmuskeln. Om allmänheten fick större kunskap om symptomen på hjärtinfarkt skulle det kunna rädda många liv, säger Jan Nilsson, professor och ordförande för Hjärt-Lungfondens forskningsråd.

Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till forskning för att besegra vår tids största folksjukdomar i hjärta, kärl och lungor. Förra året delade organisationen ut rekordbeloppet 351 miljoner kronor till forskningen.

Anna Aderlund, press- och pr-ansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-544 239, anna.aderlund@hjart-lungfonden.se

Bilder:
- Hjärtavlyssning
- Hjärtoperation
- Kristina Sparreljung, generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
- Jan Nilsson, ordförande, Hjärt-Lungfondens forskningsråd

- Här kan du läsa mer om hjärtinfarkt.

Fakta: Fem vanliga symptom vid hjärtinfarkt* (Källa: Hjärt-Lungfonden)
1. Tryckande eller sprängande smärta mitt i bröstet.
2. Smärta som strålar ut i armar, hals, nacke, käkar, mage eller rygg.
3. Stark trötthet och orkeslöshet.
4. Illamående, kallsvett och yrsel.
5. Andnöd och ångest.
*Symptomen vid hjärtinfarkt kan vara väldigt olika hos olika individer, inte minst mellan män och kvinnor. Ovanstående symptom är dock de allra vanligaste.

Fakta om hjärtinfarkt 2019 (Källa: Hjärt-Lungfonden)
Hjärtinfarkt är: När en blodpropp bildas i något av hjärtats kranskärl och orsakar akut syrebrist i hjärtat.
Drabbade och döda: Sjukdomen är en av de vanligaste dödsorsakerna i Sverige. Under 2017 drabbades cirka 25 300 svenskar av hjärtinfarkt, varav cirka 6000 personer dog.
Hjärt-Lungfondens mål: Att halvera antal drabbade av hjärtinfarkt inom tio år.
Forskningsframgångar: Tack vare forskningen har dödligheten i hjärtinfarkt halverats på tio år.
Behandling: Akut ballongvidgning (PCI) eller propplösande medicin (trombolys) är vanliga metoder vid akutbehandling av hjärtinfarkt.

Fakta om Sifoundersökningen
Den webbaserade undersökningen genomfördes av Kantar Sifo under perioden 14–20 maj 2019. 1 530 svenskar svarade på frågan, med följande resultat:

Bröstsmärtor är ett vanligt symptom på hjärtinfarkt. Känner du till några fler symptom?
Ja, jag känner till flera andra symptom: 30 procent.
Ja, jag känner till ett annat symptom: 23 procent.
Kanske, jag tror att jag känner till andra symptom: 31 procent.
Nej, jag känner inte till andra symptom: 11 procent.
Tveksam, vet ej: 5 procent.

Mer från Hjärt-Lungfonden:
- Ge en gåva till forskningen
- Gilla oss på Facebook
- Följ oss på Twitter
- Följ oss på Instagram
- Swisha valfri summa till nummer 90 91 92 7

Om Hjärt-Lungfondens arbete: www.hjart-lungfonden.se
Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se

Information om Hjärt-Lungfondens personuppgiftspolicy
Med anledning av EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR, vill vi informera dig som finns på våra sändlistor för pressmeddelanden om vår personuppgiftspolicy.

Anna Aderlund
Press- och PR-ansvarig