Fler steker i olja än i smör

Fyra av tio svenskar steker oftast sin mat i vegetabiliska oljor visar en Novusundersökning gjord på uppdrag av Hjärt-Lungfonden och Di Luca. Men det finns ännu en stor grupp på 30 procent som väljer smör i stekpannan trots att forskningen visar att risken för hjärt-kärlsjukdom minskar när det mättade fettet byts mot omättat.

Kroppen behöver fett, men det ska vara rätt sorts fett. Forskningen visar tydligt att risken för hjärt-kärlsjukdom minskar när en del av det mättade fettet byts ut mot omättat som till exempel olivolja eller rapsolja. Ändå använder nästan en av tre svenskar oftast smör när de steker, visar en Novusundersökning gjord på uppdrag av Hjärt-Lungfonden och Di Luca.

– Forskning visar att hälsosamma matvanor kan bidra till att minska risken för hjärt-kärlsjukdom med nästan 50 procent. Genom att göra små förändringar i vardagen mot mer hälsosamma matvanor kan vi leva längre och må bättre, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Mer än hälften av svenska folket lever i dag med övervikt eller obesitas (fetma), vilket är en tydlig riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom i framtiden. Genom att byta ut smör mot olja när man steker och i matlagning kan man ta små steg mot mer hälsosamma matvanor.

Nästan var tredje svensk (30 procent) använder oftast smör när de steker, visar en Novusundersökning gjord på uppdrag av Hjärt-Lungfonden och Di Luca. Medan var fjärde svensk (25 procent) oftast steker i rapsolja och omkring var sjunde (14 procent) steker i olivolja.

Livsmedelsverket och de nordiska näringsrekommendationerna, NNR, är den mest aktuella och heltäckande sammanställningen av forskning om mat och hälsa. Rekommendationen är att välja nyttiga oljor i matlagningen, exempelvis olivolja eller flytande matfetter gjorda på rapsolja.

– Att välja olivolja när man steker sin mat är ett av flera steg mot bättre levnadsvanor, säger Christian Di Luca med familjeföretaget Di Luca/Zeta. Den här undersökningen visar att många svenskar fortfarande väljer att steka i smör, trots Livsmedelsverket rekommendation. Idag steker var sjunde svensk (14 procent) i olivolja vilket är ett hälsosamt alternativ, en siffra som vi såklart vill ska öka. Att nästan fyra av tio väljer vegetarisk olja i någon form indikerar att vi är på rätt väg.

Daniel Edelsvärd-Wallerman, presskontakt på Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 35, e-post daniel.edelsvard@hjart-lungfonden.se
Måns Falk, presskontakt Zeta/Di Luca, telefon 076-526 42 28, e-post mans.falk@diluca.se

Bilder:
- Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden
- Christian Di Luca, ägare av Zeta och Di Luca & Di Luca
- Zeta olivolja med Hjärt-Lungfonden-märkning
- Zeta Breoliv Original 200g med Hjärt-Lungfondens logga
- Zeta Breoliv Mild 200g med Hjärt-Lungfondens logga

5 Tips för att byta till nyttiga oljor (Källa: Hjärt-Lungfonden)

1. Välj nyttiga fetter i matbutiken. Tex. Vegetabiliska matfetter så som olivolja och rapsolja
  2. Ät mer tillsammans, vilket kan underlätta att hålla hälsosamma matvanor och skapar matglädje i vardagen.
  3. Stek i olja. Olivolja går liksom flytande matfetter utmärkt att steka i.
  4. Smöra ibland? Visst är det okej med lite smör ibland, men det går nästan alltid lika bra med olja eller flytande matfett både till matlagning och bakning. 100 gram smör i receptet motsvarar cirka 1 deciliter flytande matfett.
  5. Bra fett med vinägrett. Lyft fram smaken på salladen med en vinägrett. Blanda raps-eller olivolja med vinäger, vitlök, torkade örter, lite salt och peppar – snabbt och gott!

Fakta om Novusundersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Hjärt-Lungfonden och Di Luca under perioden 8–11 december 2023. Totalt 1 115 personer i åldrarna 18–84 år har svarat genom webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, vilket garanterar representativa resultat.

Vilket matfett använder du oftast när du steker?
Smör 30 procent
Rapsolja 25 procent
Flytande margarin 21 procent
Olivolja 14 procent