Forskare i Örebro får 1,4 miljoner av Hjärt-Lungfonden

Två forskare i Örebro får 1,4 miljoner kronor av Hjärt-Lungfonden för att utveckla metoder och behandlingar som kan hjälpa människor som har sjukdomar i hjärta, kärl eller lungor. Totalt delar Hjärt-Lungfonden i år ut 165 miljoner kronor till forskare över hela landet.

Hjärt-Lungfonden kan tack vare givare i hela Sverige nu dela ut 165 miljoner kronor till landets ledande hjärt-, kärl- och lungforskare. Pengarna går till forskning som ska rädda liv och ge bättre behandlingar för dem som drabbas av bland annat hjärtinfarkt, plötsligt hjärtstopp, hjärtsvikt, stroke och KOL.

De två forskarna i Örebro som nu får dela på 1,4 miljoner kronor är Torbjörn Bengtsson, professor, Örebro universitet (800 000 kr) och Godfried Roomans, professor, Örebro universitet (600 000 kr).

Torbjörn Bengtssons forskning går ut på att klargöra om inflammation i tändernas stödjevävnad (parodontit) kan orsaka infektion och inflammation i hjärtats kranskärl på grund av tandbakterier som frigörs vid tandborstning och annan tandvård.

– På sikt hoppas jag kunna utveckla metoder som kan förhindra, diagnostisera och behandla parodontit och akuta och kroniska hjärt-kärlsjukdomar, säger Torbjörn Bengtsson

Godfried Roomans forskar i Sveriges vanligaste ärftliga sjukdom, cystisk fibros. Den kännetecknas framför allt av onormalt hög slembildning i andningsvägarna, som leder till upprepade infektioner i lungorna.

– Mitt mål är att undersöka olika behandlingsmetoder som leder till ökad kunskap om sjukdomen och dess konsekvenser samt till nya behandlingsmetoder, framför allt för nyfödda barn med andningssvårigheter, säger Godfried Roomans.

Staffan Josephson, Hjärt-Lungfondens generalsekreterare, leder fondens arbete med att stödja forskningen:

– Tack vare Sveriges alla givare kan vi säkerställa att forskningen i hjärt-, kärl- och lungsjukdom fortsätter. Forskarna gör ett fantastiskt arbete med att utveckla metoder som behandlar dessa svåra sjukdomar och vårt uppdrag är att finansiera deras forskning.

Bildlänk: Godfried Roomans, Torbjörn Bengtsson

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39, anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Fakta: 165 miljoner till svensk hjärt- och lungforskning

• Hjärt-Lungfonden är den största enskilda finansiären av oberoende hjärt- och lungforskning i Sverige.

• I år delar Hjärt-Lungfonden ut 165 miljoner kronor till forskning, en ökning med fem miljoner kronor jämfört med året innan.

• Hjärt-Lungfonden finansierar varje år cirka 200 löpande forskningsprojekt vid sjukhus och universitet runt om i landet.

• Under år 2011 har forskare ansökt om mer än 1 miljard kronor i forskningsstöd hos Hjärt-Lungfonden, som kunde bevilja 16 procent av den summan.

• Hjärt-Lungfondens mål för forskningen är bland annat att halvera dödstalen i hjärtinfarkt inom tio år.

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39,
anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Fonden har inga statliga bidrag och verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se