Hjärt-Lungfonden bidrar till hjärtsäkrare Vätternrunda

Färre än hälften av svenskarna, 46 procent, har tillgång till hjärtstartare där de befinner sig under dagtid. Det visar en ny Sifoundersökning av Hjärt-Lungfonden, som förser årets Vätternrunda med 50 hjärtstartare och lyfter det livsavgörande behovet av fler tillgängliga hjärtstartare.

– En snabb insats med hjärtstartare kan vara skillnaden mellan liv och död för dem som drabbas av plötsligt hjärtstopp. Hjärt-Lungfondens initiativ för ett tryggare hjärta hos Vätternrundans cyklister är något vi varmt välkomnar, säger Oskar Höglund, arrangemangskoordinator för Vätternrundan.

Varje år drabbas uppskattningsvis cirka 10 000 svenskar av hjärtstopp. Tillgången till hjärtstartare och förbättrade kunskaper i hjärt-lungräddning har räddat många liv. Sedan millennieskiftet har antalet svenskar som överlever plötsligt hjärtstopp mer än femfaldigats – från 115 räddade liv år 2000 till 638 år 2017. Samtidigt visar en Sifoundersökning av Hjärt-Lungfonden att ännu fler kan räddas; färre än hälften av svenskarna, 46 procent, har tillgång till hjärtstartare där de befinner sig under dagtid.

Den 7–15 juni är det dags för Cykelveckan och Vätternrundan, världens största motionslopp på cykel. Hjärt-Lungfonden hjärtsäkrar loppet med 50 hjärtstartare och finns på plats för att uppmärksamma det livsviktiga behovet av hjärtstartare i Sverige. Deltagarna erbjuds även möjligheten att göra ett självtest för att kontrollera sin hälsostatus inför loppet.

– Inom forskningen är kunskapen om vilka som riskerar att drabbas av plötsligt hjärtstopp och varför man drabbas, fortfarande alltför liten. Därför behöver tillgängligheten till hjärtstartare öka, både i idrottssammanhang och i samhället i stort. Vi behöver också bli fler som stöder forskningen, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Hjärt-Lungfonden finansierar forskning som går ut på att hitta orsakerna bakom hjärtstopp, bättre metoder för att rädda hjärnans funktioner samt effektivisera vårdkedjan vid plötsligt hjärtstopp – från det att hjärtstoppet upptäcks till dess att livräddande insatser och efterföljande vård sätts in. Tidigare har forskningen bland annat resulterat i hjärtstartaren, som årligen räddar tusentals liv världen över.

För mer information, kontakta gärna: Anna Aderlund, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 070-854 42 39, anna.aderlund@hjart-lungfonden.se

Pressbilder:
- Hjärt-lungräddning i sex steg

- Pressbild på hjärtstartare
- Kristina Sparreljung, generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden

- Hjärt-Lungfondens hälsotest

Fakta: Om Sifoundersökningen
Den webbaserade undersökningen genomfördes av Sifo under perioden 14–20 maj 2019. 1530 svenskar svarade på frågan, med följande resultat:

Har du tillgång till hjärtstartare där du befinner dig på dagtid?
Ja: 46 procent
Nej/vet ej: 54 procent.

Fakta: Så räddar du liv med hjärt-lungräddning (Källa: Hjärt-Lungfonden)
1. Undersök: Kontrollera andningen och leta efter livstecken.
2. Larma: Om personen andas onormalt eller inte alls: Ropa på hjälp och larma 112.
3. Hjärtkompressioner: Placera dina händer på varandra mitt på bröstet. Tryck 30 gånger – cirka två gånger per sekund – och släpp upp bröstkorgen mellan kompressionerna.
4. Inblåsningar: Öppna luftvägarna; lägg en hand på pannan, lyft upp hakan med två fingrar och knip om näsan. Ge två inblåsningar och varva med kompressioner tills du blir avlöst.

5. Hjärtstartare: Om hjärtstartare finns, starta den och följ instruktionerna. Rör inte patienten när du trycker på knappen.

Fakta om plötsligt hjärtstopp (Källa: Hjärt-Lungfonden)

Plötsligt hjärtstopp är: När hjärtat av oväntad anledning plötsligt stannar.

Symptom: Den drabbade förlorar omedelbart medvetandet och saknar puls och normal andning. Onormal andning (ytliga, långsamma, snarkande andetag) kan förekomma, men förmår inte syresätta blodet.

Drabbade och döda: Varje år drabbas uppskattningsvis cirka 10 000 svenskar av hjärtstopp - endast cirka 600 överlever.
Hjärt-Lungfondens mål: Att inom 10 år har hjälpt forskarna att fördubbla antalet överlevande från 600 till 1 200 genom att hitta orsakerna till hjärtstopp, förebygga insjuknande och utveckla ny behandling.

Forskningsframgångar: Forskning visar att den som får hjärt-lungräddning i väntan på ambulansen har mer än dubbelt så stor chans att överleva. Därför är allmänhetens insats avgörande. Forskning visar att nära tre av fyra överlever om de får en strömstöt från en hjärtstartare inom 3 minuter.

Tiden är dyrbar: Vid plötsligt hjärtstopp, larma 112, påbörja hjärt-lungräddning och använd en hjärtstartare om sådan finns.

Forskningens utmaningar: hitta mekanismerna och orsakerna bakom hjärtstopp, utveckla undersökningsmetoder för att hitta personer som är i riskzonen för hjärtstopp och utveckla ännu bättre metoder att vårda hjärtstoppspatienter så att hjärnans funktioner räddas.

Om Hjärt-Lungfondens arbete: www.hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se

Information om Hjärt-Lungfondens personuppgiftspolicy
Med anledning av EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR, vill vi informera dig som finns på våra sändlistor för pressmeddelanden om vår personuppgiftspolicy.

Anna Aderlund
Press- och PR-ansvarig
anna.aderlund@hjart-lungfonden.se

Citat

Inom forskningen är kunskapen om vilka som riskerar att drabbas av plötsligt hjärtstopp och varför man drabbas, fortfarande alltför liten. Därför behöver tillgängligheten till hjärtstartare öka, både i idrottssammanhang och i samhället i stort. Vi behöver också bli fler som stöder forskningen.
Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.