Hjärt-Lungfonden erbjuder politiker utbildning i hjärt-lungräddning

Nu bjuder Hjärt-Lungfonden in politiker i Stockholms läns landsting till utbildning i hjärt-lungräddning. Det är efter Dagens Nyheters artiklar om hjärtstopp som landstingsråd har uttalat att de vill ställa upp som sms-livräddare. Hjärt-Lungfonden välkomnar engagemanget och hoppas att alla landsting inför sms-livräddare. I dag överlever bara 500 av de 10 000 svenskar som årligen drabbas av plötsligt hjärtstopp. För att få igång ett hjärta som har stannat behövs hjärt-lungräddning och snarast möjligt en stöt från en hjärtstartare. Insatser som görs under de första tre minuterna är avgörande för om liv ska kunna räddas.

– Vi välkomnar politikernas personliga engagemang för hjärt-lungräddning. Vår förhoppning är att deras ökade kunskaper leder till att de också genom politiska beslut bidrar till att hjärtsäkra Sverige, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Lars Joakim Lundquist, biträdande hälso- och sjukvårdslandstingsråd (M), och Filippa Reinfeldt, hälso- och sjukvårdslandstingsråd (M), har båda på Facebook respektive Instagram visat intresse för att bli sms-livräddare. Hjärt-Lungfonden bjuder nu in dessa två samt ytterligare ett tiotal landstingsråd till en gemensam utbildning i hjärt-lungräddning den 25
november. Till detta tillfälle kommer också medier att bjudas in.

Projektet med sms-livräddare i Stockholms län startades 2010 med stöd av bland annat Hjärt-Lungfonden. Vem som helst som är över 18 år och som har genomfört en utbildning i hjärt-lungräddning kan bli sms-livräddare. Om ett hjärtstopp inträffar inom 500 meter från ens arbetsplats eller bostad får man ett sms och kan då bege sig dit. I både Västra Götaland och Skåne finns nu planer på att införa ett liknande system.

– Det är glädjande att idén sprider sig till fler landsting. Vi skulle vilja se att det fanns sms-livräddare i hela landet – med fler som snabbt kan rycka in kan vi rädda fler liv, säger Staffan Josephson.

Hjärt-Lungfonden driver kampanjen Hjärtsäkra Sverige tillsammans med Bliwa Livförsäkring och AFA Försäkring. Målen med kampanjen, som pågår till och med 2015, är bland annat att dubblera antalet hjärtstartare i samhället, att utbilda 100 000 personer i hjärt-lungräddning och att genomföra landsomfattande aktiviteter för att informera om plötsligt hjärtstopp.

För mer information, kontaktaAnna Sjödin, pressansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 08-566 242 39, anna.sjodin@hjart-lungfonden.se- Pressbild: Staffan Josephson,generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden

- Pressbilder: hjärtstartare med mera

Fakta om sms-livräddare i Stockholms län· Projektet med sms-livräddare startades 2010 av Karolinska institutet och Södersjukhuset
med stöd av bland annat Hjärt-Lungfonden.

· Syftet är att öka överlevnaden bland de som drabbas av hjärtstopp.

· När man anmäler sig som sms-livräddare anger man var man bor eller jobbar. Om ett
hjärtstopp inträffar inom 500 meter från ens arbetsplats eller bostad får man
ett sms och kan då bege sig till platsen.

· Vem som helst som är över 18 år och som genomfört en utbildning i hjärt-lungräddning
kan bli sms-livräddare.

·  I dag är nästan 10 000 personer registrerade som frivilliga i Stockholms län.

Läs mer på www.smslivraddare.se

Fakta om plötsligt hjärtstopp500 överlever. Varje år drabbas cirka 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp. I cirka 5 000 fall startas någon form av behandling och av dem överlever 500 personer. De senaste två åren har antalet överlevande ökat från 300 till 500. Hjärt-Lungfondens mål är att öka antalet överlevande till 1 200 inom en tioårsperiod.

Hjärtat stannar. Plötsligt hjärtstopp är när hjärtat drabbas av elektriskt kaos som gör att det inte längre kan pumpa blod. Den som drabbas blir omedelbart medvetslös och slutar
därefter att andas.

Snabb insats räddar liv. Omedelbar hjärt-lungräddning, som håller igång blodcirkulationen, i kombination med hjärtstartare är det enda sättet att rädda liv.

Elektriska chocker. En hjärtstartare ger vid behov en elektrisk stöt för att få hjärtat att börja slå igen. Hjärtstartare kan användas utan förkunskaper eftersom den ger instruktioner
till användaren.

Varje minut räknas. Insatser under de första tre minuterna är det bästa sättet att rädda liv. Den som drabbas av plötsligt hjärtstopp och får en stöt av en hjärtstartare inom 180 sekunder, har
75 procents chans att överleva. Ju tidigare stöt desto större chans.

Många frågetecken. Åderförfettning och ett 20-tal olika hjärtsjukdomar kan ligga bakom plötsligt hjärtstopp, men man behöver forska mer kring orsakerna och om varför vissa drabbas.

Symbol visar vägen. Den internationella symbolen för hjärtstartare ska finnas överallt där en hjärtstartare är placerad.

Så använderdu en hjärtstartare
1. Starta hjärtstartaren och följ dess instruktioner.2. Ta bort kläderna från personens bröstkorg.

3. Sätt fast elektroderna på bröstet enligt bilderna.

4. Om defibrillering rekommenderas: rör inte personen, tryck på knappen.*

5. Fortsätt med hjärt-lungräddning tills du blir avlöst eller personen visar
tydliga livstecken.

* Hjärtstartaren är halvautomatisk och ger fortlöpande instruktioner. Genom att