Hjärt-Lungfonden hjärtsäkrar budfirman Prioritaire: Världens första cykelbud med hjärtstartare

Hjärt-Lungfonden har utrustat Stockholms enda budfirma bestående av enbart cyklister med en hjärtstartare. Cykelbudet Prioritaire kan därmed bidra till att rädda livet på stockholmare som drabbas av plötsligt hjärtstopp.

– Idén föddes när vi började köra ut leveranser för Svenska rådet för hjärt- och lungräddning. Vår flexibilitet och snabbhet i innerstadstrafiken är en styrka när ett plötsligt hjärtstopp inträffar. Vi kan ta oss från ena änden av stan till den andra på mindre än 15 minuter. Med en hjärtstartare från Hjärt-Lungfonden och utbildning i hjärt- och lungräddning kan vi erbjuda ytterligare en service: Livräddning, säger Kasper Mokrosinski, grundare av Prioritaire.

Cykelbudfirman Prioritaire deltar även i projektet SMS-livräddare, som syftar till att öka överlevnaden vid hjärtstopp i Stockholms län. Projektet drivs av Södersjukhuset och Karolinska Institutet, som genom geografisk lägesbestämning av mobiltelefoner kan identifiera och snabbt larma livräddare med kunskap i hjärt- och lungräddning när plötsligt hjärtstopp inträffar i länet. Projektet stöds av Hjärt-Lungfonden och Stockholms läns landsting.

– När ett plötsligt hjärtstopp inträffar är tiden den viktigaste faktorn för överlevnad. Varje minut utan livräddande insatser minskar chansen att överleva med tio procent. Med tidig påbörjad hjärt-lungräddning och en hjärtstartare på plats ökar chanserna till överlevnad dramatiskt, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

De lastcyklar som Prioritaire använder sig av gör det möjligt att förvara hjärtstartaren och snabbt kunna förflytta sig dit hjälpen behövs.

– Vår vision är att alla Prioritaires cykelbud ska kunna utföra hjärt- och lungräddning och att vi inom kort har fler lastcyklar utrustade med en hjärtstartare, säger Kasper Mokrosinski.

Bild: Hjärtsäkrad cykel
Länk: Hjärt-Lungfondens temaskrift Plötsligt hjärtstopp
Länk: Läs mer om Hjärtsäker arbetsplats

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39,
anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Så bidrar man till forskningen:
- Sätt in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7, skriv ”plötsligt hjärtstopp”
- Skänk via hemsidan, www.hjart-lungfonden.se/gava
- Ring in din gåva på telefon 0200-89 19 00
- Sms:a HJÄRTA till 72 901, så går 50 kronor till forskningen

Fakta om plötsligt hjärtstopp

400 överlever.
Varje år drabbas cirka 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp. I dag överlever bara 400 av dem.

Hjärtat stannar.
Plötsligt hjärtstopp är när hjärtat av oväntad anledning plötsligt stannar. Den som drabbas blir omedelbart medvetslös och slutar därefter att andas.

Varje minut räknas. Insatser under de första minuterna är livsviktiga. Hjärt-lungräddning i kombination med hjärtstartare är det enda sättet att rädda liv.

Elektriska chocker. En hjärtstartare sänder elektriska chocker för att få hjärtat att börja slå igen. En hjärtstartare kan användas utan förkunskaper eftersom den ger instruktioner till användaren.

Sex av tio saknar kunskap. Bara 44 procent av svenskarna tycker sig ha tillräckliga kunskaper i hjärt-lungräddning för att kunna ingripa i ett akut läge. 28 procent kan överhuvudtaget inte utföra hjärt-lungräddning. Det visade en Sifoundersökning som Hjärt-Lungfonden lät genomföra 2009.

Många frågetecken. Åderförfettning och ett 20-tal olika hjärtsjukdomar kan ligga bakom plötsligt hjärtstopp, men man behöver forska mer kring orsakerna och om varför vissa drabbas.

Symbol visar vägen. Den internationella symbolen för hjärtstartare ska finnas överallt där en hjärtstartare är placerad.

Om Prioritaire
Prioritaire budservice grundades i mars 2011. Affärsidén är att erbjuda miljövänliga budtjänster av hög kvalitet till privatpersoner och företag.  Prioritaire arbetar med lastcyklar.

SMS-livräddare
Den som vill bidra till att rädda livet på dem som drabbas av plötsligt hjärtstopp, är utbildad i hjärt- och lungräddning och minst 18 år gammal kan anmäla sig på hemsidan, SMSlivräddare.se.

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39,
anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Fonden har inga statliga bidrag och verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se