Hög kvalitet på ansökningar i Göteborg – 53 miljoner till västsvenska hjärt- och lungforskare

Hjärt-Lungfonden har fördelat rekordbeloppet 351 miljoner kronor till forskning baserat på fjolårets insamlingsarbete. Av dessa medel går 53,1 miljoner kronor till forskare i Göteborg. Göteborg är den universitetsort i landet som har högst andel beviljade ansökningar.

31 000 svenskar dog av hjärt-kärlsjukdom under 2017, vilket motsvarar 34 procent av alla dödsfall i Sverige. Det innebär att hjärt-kärlsjukdom alltjämt är den vanligaste dödsorsaken.

– Det är oerhört angeläget att forskningen fortsätter. Vi vill tacka alla givare som fortsätter att bidra till livsavgörande genombrott, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

I den aktuella fördelningen av forskningsmedel har forskare i Göteborg tilldelats totalt 53,1 miljoner kronor.

Professor Jan Borén, Sahlgrenska akademin, har fått det allra största projektbidraget i landet. Fetma-epidemin har bidragit till att allt fler personer får fettlever – ansamling av triglycerider i levern. Jan Boréns forskning syftar till att förstå varför sjukdomen uppkommer och varför den påverkar blodfetterna hos vissa patienter. Fettlever är oftast ofarligt, men kan förutom störningar av blodfetterna bidra till andra, allvarliga leversjukdomar.

Fetmaepidemin står i centrum även för professor Annika Rosengrens forskning. Även hon har tilldelats ett av de större projektbidragen i landet, totalt 3,9 miljoner kronor under tre år.

– En så kraftig viktökning hos så stora grupper som vi ser idag saknar motstycke i mänsklighetens historia. Vilka effekter detta har på sjuklighet och dödlighet är okända, säger Annika Rosengren.

Hennes forskargrupp hoppas kunna bidra till bättre kunskap om just detta. Forskningen är baserad på en svensk och en internationell studiekohort, SCAPIS respektive PURE. Annika Rosengren och hennes medarbetare undersöker samband mellan å ena sidan vikten i ungdomen och viktökningen upp till medelåldern, och å andra sidan kardiovaskulära riskfaktorer, utveckling av åderförkalkning och allvarliga hjärt-kärlhändelser.

Göteborg var 2018 den universitetsort i landet som hade högst beviljningsgrad i relation till ansökta belopp vid Hjärt-Lungfondens anslagsfördelning. Andelen beviljade projektmedel var 27,4 procent för Göteborgsforskarna, att jämföra med exempelvis 13,7 procent för Stockholm, 18,1 procent för Lund och 6,7 procent för Uppsala.

Även mätt som andel beviljade ansökningar av det totala antalet inskickade ansökningar toppar Göteborg. 58 procent av antalet ansökningar från Göteborgsforskare beviljades. Motsvarande siffra för Stockholm var 35 procent och för Malmö/Lund 45 procent.

Anna Aderlund, pressansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-544 239, anna.aderlund@hjart-lungfonden.se.

Fakta: Om Hjärt-Lungfondens stöd till forskningen

- Hjärt-Lungfonden är den enskilt största finansiären av oberoende hjärt-lungforskning i Sverige och stödjer löpande flera hundra vetenskapligt utvalda forskningsprojekt vid landets universitet och universitetssjukhus.

- 2018 delade Hjärt-Lungfonden ut 351 miljoner kronor till forskning om hjärt- och lungsjukdomar. 2008 låg samma siffra på 141 miljoner.

- Hjärt-Lungfonden finansierar bland annat forskningsprojekt, forskartjänster, så kallade forskarmånader och stipendier för forskning utomlands.

Mer från Hjärt-Lungfonden:

- Ge en gåva till forskningen
- Gilla oss på Facebook
- Följ oss på Twitter
- Följ oss på Instagram
- Swisha valfri summa till nummer 90 91 92 7

Mer om Hjärt-Lungfonden: www.hjart-lungfonden.se

Anna Aderlund
Press- och PR-ansvarig
anna.aderlund@hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se