• Hjärt-Lungfonden/

Inbjudan till medieseminarium om hjärtsvikt: Allt fler drabbas av hjärtsvikt Åtgärder krävs för en bättre hjärtsviktsvård

Hjärtsvikt är en allvarlig sjukdom och en vanlig orsak till dödsfall, sjukhusvistelse och nedsatt livskvalitet. Drygt 200 000 svenskar beräknas ha hjärtsvikt, vilket gör den till en av Sveriges största folksjukdomar. Okunskapen hos allmänhet och patienter är dock stor om sjukdomens allvar och orsakerna till den. En studie visar också att patienterna underdiagnostiseras och underbehandlas i vården.

På medieseminariet presenteras krav på åtgärder från Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund och Hjärt-Lungfonden för att förbättra vården för hjärtsviktspatienter. Dessutom redovisas en ny SIFO-undersökning om hjärtsvikt och resultatet av studien OBS-CHF kring hjärtsvikt i primärvården.

Tid: Fredagen den 25 januari, klockan 08.00–10.00. En lättare frukost serveras kl 08.00, programmet startat 08.30.

Plats: IVA konferenscenter, Grev Turegatan 16 i Stockholm

PROGRAM   Välkommen, Handen på hjärtat-projektet. Roger Höglund, informationschef Hjärt-Lungfonden

Hjärtsvikt som samhällsproblem. Ulf Dahlström, professor i kardiologi, Linköpings universitet

Sju av tio hjärtsviktspatienter saknar kunskap om sin sjukdom. Resultatet av en ny SIFO-undersökning presenteras. Berndt Nilsson, förbundsordförande, Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund

Underbehandling och underdiagnostisering. Resultatet av OBS-CHF. Anders Waldenström, professor i kardiologi, Umeå universitetssjukhus, ordförande i Hjärt-Lungfondens Forskningsråd.

Åtgärder för bättre hjärtsviktsvård Roger Höglund, informationschef Hjärt-Lungfonden

Frågestund I panelen deltar även hjärtsviktspatient Vero Lettenen

Välkommen!

Information och anmälan: Anmälan önskas senast torsdagen den 24 januari till presskontakt Ulrica Klettner, Hjärt-Lungfonden, telefon 08-566 242 34 eller 0708-54 42 34.

Seminariet genomförs med stöd av AstraZeneca Sverige.