Inför nyårsafton: Svikna nyårslöften om motion – en svensk tradition

Nästan var tredje svensk har haft som nyårslöfte att träna eller röra på sig mer. Men bara en femtedel av dem lyckades hålla sina nyårslöften, visar en Novusundersökning gjord på uppdrag av Hjärt-Lungfonden.

– Hur mycket vi rör oss har stor betydelse för hur vi mår, hur vi fungerar och hur länge vi lever. Genom små förändringar i vardagen kan vi leva längre och må bättre, både fysiskt och psykiskt, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Forskningen har de senaste åren visat med allt större tydlighet vilken betydelse stillasittande och fysisk aktivitet har för vår hälsa. Personer som rör sig motsvarande 20 minuters rask promenad om dagen har exempelvis lägre risk att ha åderförkalkning i kranskärlen. Och det är stillasittarna som teoretiskt sett skulle få störst hälsovinster av att börja röra sig mer. Det visar en svensk studie med över 22 000 deltagare ur befolkningsstudien SCAPIS, som är Hjärt-Lungfondens hittills största forskningssatsning.

Kring nyår är det många som ger nyårslöften om att börja träna, men det är få som lyckas hålla sina löften. Det visar en Novusundersökning gjord på uppdrag av Hjärt-Lungfonden. Nästan var tredje svensk (29 procent) har haft som nyårslöfte att träna eller röra på sig mer. Men bara en femtedel (19 procent) av dem klarade av att hålla sina nyårslöften året ut.

– Om man vill ändra en vana är det klokt att börja i små steg och inte sätta för höga mål. Forskningen visar att varje steg räknas – och den bästa formen av träning är den som blir av. Så börja hellre med en promenad om dagen än att sikta på ett marathon, säger Kristina Sparreljung.

Anna Aderlund, pressansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-544 239, anna.aderlund@hjart-lungfonden.se

Bilder:
- Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden

Fem tips för mer rörelse 2024

1. Sätt tydliga mål, som är realistiska att nå. Börja med en vecka, snarare än ett år, och utöka gradvis.
2. Du behöver inte sikta på ett marathon eller att gå på gym flera dagar i veckan. Börja gå eller cykla till jobbet en eller ett par dagar i veckan.
3. Försök komma upp i 7 500–10 000 steg om dagen, men kom ihåg att varje steg räknas.
4. Bryt stillasittandet varje halvtimme och promenera eller gör några rörelser, gärna så att du får upp pulsen.
5. Hitta ett sätt att röra dig på som du gillar, oavsett om det handlar om dans, trädgårdsarbete, löpning eller att promenera. Den bästa rörelsen är den som blir av.
Fler tips hittar du i boken ”Varje rörelse räknas – Vardagsrörelsens betydelse och hur vi kan bryta stillasittandet”.

Fakta: Svenska riktlinjer för fysisk aktivitet och stillasittande
2021 tog Folkhälsomyndigheten fram svenska riktlinjer kring fysisk aktivitet och stillasittande, baserade på WHO:s globala riktlinjer från 2020. De generella rekommendationerna är:
1. All rörelse räknas. Samla rörelser i vardagen och hitta vardagsaktiviteter.
2. Ta rörelsepauser. Några minuter varje halvtimme minskar riskerna med långvarigt stillasittande.
3. Det är bättre att vara lite fysiskt aktiv än att inte vara aktiv alls.
4. Börja med små mängder fysisk aktivitet. Öka gradvis frekvensen, intensiteten och varaktigheten med tiden.
Alla barn, ungdomar, vuxna och äldre bör få säkra och jämlika möjligheter att medverka i fysiska aktiviteter som är roliga och varierade samt lämpliga och anpassade till deras ålder och funktionsförmåga. För vuxna gäller dessutom följande rekommendationer:
• Alla vuxna bör vara fysiskt aktiva under veckan, både vardagar och helger.
Vuxna bör begränsa den tid som de tillbringar med att sitta stilla. Långa perioder av stillasittande bör brytas av och ersättas med någon form av fysisk aktivitet.
• Vuxna bör varje vecka vara fysiskt aktiva på måttlig intensitet i minst 150–300 minuter eller minst 75–150 minuter av fysisk aktivitet på hög intensitet, eller en likvärdig kombination av måttlig och hög intensitet.
Källa: Folkhälsomyndighetens riktlinjer för fysisk aktivitet och stillasittande

Fakta om Novusundersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Hjärt-lungfonden under perioden 8–11 december 2023. Totalt 1 115 personer i åldrarna 18–84 år har svarat genom webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, vilket garanterar representativa resultat. I undersökningen ställdes två frågor om nyårslöften:

1. Har du någon gång haft som nyårslöfte att träna eller röra dig mer under nästa år?
5 procent svarade ”Ja, vid förra nyår”
24 procent svarade ”Ja, haft tidigare men inte vid förra nyår”
68 procent svarade ”Nej, aldrig”
3 procent svarade ”Vet ej”

2. Om du gav i nyårslöfte att träna eller röra på dig mer – hur länge höll du löftet?
12 procent svarade ”0 månader”
42 procent svarade ”1–6 månader”
10 procent svarade ”7–11 månader”
19 procent svarade ”Hela året”
18 procent svarade ”Tveksam/vet ej”

Mer från Hjärt-Lungfonden:
- Ge en gåva till forskningen
- Gilla oss på Facebook
- Följ oss på Twitter
- Följ oss på Instagram
- Swisha valfri summa till nummer 90 91 92 7

Om Hjärt-Lungfondens arbete: www.hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och i dag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se

Information om Hjärt-Lungfondens personuppgiftspolicy
Med anledning av EU:s dataskyddsförordning, GDPR, vill vi informera dig som finns på våra sändlistor för pressmeddelanden om vår personuppgiftspolicy.

Anna Aderlund
Press- och PR-ansvarig
anna.aderlund@hjart-lungfonden.se
Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se