Möjlighet att ge större gåva för företag som julklapp till sina medarbetare

I år får alla arbetsgivare i Sverige en möjlighet att ge en större skattefri gåva till sina anställda. I Sverige är det vanligt att företag väljer att skänka en gåva till välgörenhet istället för att ge sina anställda en julklapp. Möjligheten med den större skattefria gåvan som gäller fram till och med nyår, skapar ett utrymme för företag att fortsätta bidra till välgörenhet samtidigt som man uppmärksammar sina medarbetare lite extra i dessa speciella tider.

- Vi tycker att det är angeläget att öka insatserna för forskning om covid-19 med koppling till de miljontals människor vars sjukdomar vi redan stödjer forskning om. Vi hoppas att fler företag kan bidra till den här forskningen nu när de får möjligheten att ge större gåvor skattefritt, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

För att lindra konsekvenserna av Corona får nu arbetsgivare möjlighet att ge en extra skattefri gåva med ett värde om 1 000 kronor per anställd. Det ger företag en möjlighet att ge sina medarbetare en välförtjänt gåva. Samtidigt som företaget även kan ge en gåva till en ideell förening.

I Sverige lever 2 miljoner personer med hjärt-kärlsjukdom och 1,3 miljoner med en lungsjukdom. De har därmed en förhöjd risk för allvarliga komplikationer om de får covid-19. Redan i juni delade Hjärt-Lungfonden ut 26 akutanslag till forskningsprojekt om covid-19 kopplat till hjärt- och lungsjukdom. Samtliga projekt genomförs just nu. Årets julgåvor från företag kommer gå till att stödja fler projekt kopplat till covid-19.

För att ge en julgåva som företag till Hjärt-Lungfonden, kontakta gärna:

Gåvoservice: 0200-88 24 00

Ge på Hjärt-Lungfondens hemsida: www.hjart-lungfonden.se/julgava

Ansvariga kontaktpersoner: Lotta Johansson lotta.johansson@hjart-lungfonden.se och Sofia Malm sofia.malm@hjartlungfonden.se

Daniel Edelsvärd, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-544235, e-post daniel.edelsvard@hjart-lungfonden.se

Fakta Tillfällig skattefrihet för gåvor till anställda:
För att lindra de ekonomiska konsekvenserna av Corona utvidgas arbetsgivares möjlighet att ge skattefria gåvor till anställda upp till ett värde om 1 000 kr per anställd. Skattefriheten gäller utöver de skattefria gåvor som redan finns som exempelvis julgåvor och gäller från den 1 juni till den 31 december 2020. En julgåva till en anställd är skattefri om marknadsvärdet inte är över 450 kronor.

Som ett räkneexempel skulle det kunna innebära att ett företag nu med den nya skattelättnaden kan ge 1 000 kronor per anställd som gåva skattefritt plus 450 kronor per anställd som julgåva skattefritt. Det ger företag möjlighet att ge sina medarbetare en välförtjänt julklapp samtidigt som de kan ge en gåva till exempelvis Hjärt-Lungfonds forskning på covid-19 kopplat till hjärt-lungsjukdom.

För mer information. Länk till Skatteverket: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/gavor.4.7459477810df5bccdd4800014379.html

Om Hjärt-Lungfondens arbete: www.hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927.www.hjart-lungfonden.se