Nio av tio kronor till hjärtforskningen saknas

Hjärtinfarkter skördar årligen nära 11 000 liv i Sverige. Mer forskning kring hjärtsjukdomar kan leda till att färre insjuknar och dör i hjärtinfarkt. Trots att Hjärt-Lungfonden kunde dela ut en rekordsumma till forskning förra året räckte det bara till 12 procent av vad forskarna verkligen behöver. Under november samlar Hjärt-Lungfonden in pengar till forskning om hjärtinfarkt.

- Förra året delade vi ut 100 miljoner kronor till forskning kring hjärt-kärlsjukdom. Summan är rekordstor, men ändå räcker pengarna bara till en bråkdel av den forskning som behöver stöd. Det innebär att vi tvingas att avslå många forskningsansökningar helt, säger Roger Höglund, informationschef för Hjärt-Lungfonden.

Hjärt-Lungfonden bekostar merparten av den oberoende forskningen kring hjärt-kärlsjukdom i Sverige. Pengarna kommer från gåvor från privatpersoner och företag. Omkring hälften av de inkomna ansökningarna fick förra året dela på de 100 miljonerna, men de flesta projekten kunde bara få en del av den summa som egentligen skulle behövas. Totalt kunde Hjärt-Lungfonden dela ut cirka 12 procent av den summa hjärtforskarna sökte till sin forskning.

Hjärt-kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken bland både kvinnor och män i Sverige. Varje år drabbas 36 000 svenskar av akut hjärtinfarkt och nära 11 000 dör. Framsteg inom forskningen och hjärtinfarktvården gör att dödligheten i hjärtinfarkt minskar med ett par procent varje år. Men fortfarande dör många i onödan.

- Fler liv kan räddas, men det kräver åtgärder på flera områden. Förutom mer forskning krävs det också krafttag med förebyggande insatser och ytterligare förbättringar inom vården, säger Roger Höglund.

Under november driver Hjärt-Lungfonden en kampanj kring hjärtinfarkt för att samla in pengar till forskning. Målet på sikt är att med forskningens hjälp halvera dödstalen i akut hjärtinfarkt.

Länk: Hjärt-Lungfondens temaskrift om hjärtinfarkt hittar du här.
Bilaga: Fakta om hjärtinfarkt och forskning, se nedan.

Ulrica Klettner, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 34,
ulrica.klettner@hjart-lungfonden.se

Fakta om hjärtinfarkt och forskning

En person i timmen dör.
Varje kvart drabbas någon av hjärtinfarkt och varje timme dör någon i Sverige. Det innebär att cirka 100 personer om dagen drabbas.

Riskfaktorer. Risken att drabbas av hjärtinfarkt ökar med åldern och även ärftliga anlag har betydelse. Forskning visar att faktorer som rökning, högt blodtryck, övervikt och diabetes ökar risken att drabbas väsentligt.

Dör i onödan. Dödligheten i hjärtinfarkt sjunker, men fortfarande drabbas många i onödan. Mer forskning, förbättringar inom hjärtvården och förebyggande insatser kan rädda fler liv.

Aktuell forskning. Genom att undersöka arvsmassa hoppas forskarna i framtiden kunna se vem som är i riskzonen för hjärtinfarkt. Det är ett exempel på aktuell hjärtforskning.

Pengarna räcker inte. Hjärt-Lungfonden delade år 2008 ut totalt 140 miljoner kronor till forskning inom hjärt-, kärl- och lungmedicin. Hjärt-Lungfondens mål är att årligen kunna dela ut minst 250 miljoner kronor till forskningen.