Ny internationell symbol visar vägen till hjärtstartare

I dag presenterar Hjärt-Lungfonden och Svenska rådet för hjärt-lungräddning den nya internationella symbolen för hjärtstartare. Symbolen ska finnas överallt där en hjärtstartare är placerad. Varje år drabbas 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp. Hjärt-lungräddning i kombination med hjärtstartare är det enda sättet att rädda liv.

Varje år drabbas 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp. Bara 300 överlever. Plötsligt hjärtstopp inträffar oftast helt utan förvarning. Den som drabbas blir medvetslös inom 10-20 sekunder, slutar andas och saknar livstecken. Insatser under de första minuterna är avgörande för att rädda liv. Det gäller att ringa ambulans och därefter direkt påbörja hjärt-lungräddning och använda hjärtstartare.

- För att rädda en människa som har drabbats av plötsligt hjärtstopp krävs snabba insatser. Vi räknar med att det går att öka överlevnaden från 300 till 1 200 liv om året, om fler kan hjärt-lungräddning och fler hjärtstartare finns tillgängliga i samhället, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Under september driver Hjärt-Lungfonden en kampanj kring plötsligt hjärtstopp. Samtidigt presenteras den nya internationella symbolen för hjärtstartare i Sverige. Förhoppningen är att symbolen på sikt ska finnas överallt där det finns en hjärtstartare. Bakom symbolen står den internationella livräddningsorganisationen The International Liaison Committe on Resuscitation. Svenska rådet för hjärt-lungräddning har tagit fram en version med svensk text.

- Hjärt-lungräddning och så kallad defibrillering med hjärtstartare räddar liv. Men det är viktigt att det går fort. Varje minut räknas. Därför är det av stor betydelse att de hjärtstartare som finns i samhället är tydligt utmärkta, säger Johan Herlitz, professor i kardiologi vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Hjärt-Lungfondens mål är att rädda 1 200 liv varje år med hjälp av forskning, fler hjärtstartare och en ökad kunskap om hjärt-lungräddning i samhället. Målet med årets kampanj är att samla in 3,5 miljoner kronor till forskning kring plötsligt hjärtstopp och till inköp av hundra hjärtstartare som ska placeras i taxibilar runt om i landet.

Länk:
Hjärt-Lungfondens temaskrift om Plötsligt hjärtstopp hittar du här.
Bildlänk: Den nya symbolen för hjärtstartare hittar du här.
Bilaga:
Fakta om plötsligt hjärtstopp.

Ulrica Klettner, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 34,
ulrica.klettner@hjart-lungfonden.se
Jacob Hollenberg, ordförande i arbetsgruppen för defibrillering, Svenska rådet för hjärt-lungräddning, telefon 0704-13 34 42, jacob.hollenberg@sodersjukhuset.se

Fakta om plötsligt hjärtstopp

10000 drabbas.
Varje år drabbas cirka 10000 svenskar av plötsligt hjärtstopp.

Hjärtat stannar.
Plötsligt hjärtstopp är när hjärtat av oväntad anledning stannar. Den som drabbas blir medvetslös inom 10-20 sekunder, slutar andas och saknar livstecken.

300 överlever. Bara 300 av de 10 000 som drabbas överlever sitt hjärtstopp.

Varje minut räknas. Insatser under de första minuterna är livsviktiga. Hjärt-lungräddning och elektrisk chock med hjälp av hjärtstartare är det enda sättet att rädda liv.

Många frågetecken. Åderförfettning och ett 20-tal olika hjärtsjukdomar kan ligga bakom plötsligt hjärtstopp, men man vet fortfarande för lite om orsakerna och om varför vissa drabbas. Mer forskning behövs.

Ny symbol visar vägen. Den nya internationella symbolen för hjärtstartare ska finnas överallt där en hjärtstartare är placerad.