Örebroforskare får 1,2 miljoner av Hjärt-Lungfonden

Pressmeddelande den 15 december 2010

Örebroforskare får 1,2 miljoner av Hjärt-Lungfonden

Docent Eva Särndahl och med dr Hanna Kälvegren vid Hälsoakademin, Örebro Universitet, får 600 000 kronor var i forskningsstöd av Hjärt-Lungfonden. Totalt delar Hjärt-Lungfonden i år ut 160 miljoner kronor till forskare över hela landet.

Docent Eva Särndahl kartlägger sambandet mellan stress, inflammation och hjärt-kärlsjukdom. Forskning har visat att en frisk person som utsätts för stress får ett ökat påslag av stresshormon, kortisol, medan en hjärtinfarktpatient i stället får ett ökat inflammatoriskt påslag. Med sin forskning hoppas Eva få kunskap som på sikt kan leda till nya sätt att förebygga och behandla hjärt-kärlsjukdomar.

– Idag vet vi att patienter som haft en hjärtinfarkt reagerar annorlunda på stress än friska individer. Vi vill ta reda på om dessa reaktioner grundläggs redan innan insjuknandet och därmed utgör en risk för utveckling av hjärt-kärlsjukdom eller om de uppkommer i samband med en infarkt. Denna kunskap kan leda till nya sätt för prevention och behandling av patienter med hjärtkärlsjukdomar. Tack vare Hjärt-Lungfonden och deras givare kan jag driva min forskning vidare, säger Eva Särndahl.

Hanna Kälvegrens forskning går ut på att undersöka blodplättars förmåga att aktiveras av  komponenter som spelar en avgörande roll vid åderförkalkning och blodproppsbildning.

– Vi har tidigare upptäckt att blodplättar har ett antal egenskaper som kan bidra till den inflammation i blodkärlen som ligger bakom åderförkalkning. Målet med vår forskning är att få en djupare förståelse för blodplättars roll vid åderförkalkning och blodproppsbildning och i förlängningen att utveckla bättre behandlingar av hjärt-kärlsjuka som förhindrar att nya blodproppar uppstår, säger Hanna Kälvegren.

Hjärt-Lungfonden kan tack vare givare i hela Sverige nu dela ut 160 miljoner kronor till landets ledande hjärt-, kärl- och lungforskare. Pengarna går till forskning som ska rädda liv och ge bättre behandlingar för dem som drabbas av bland annat hjärtinfarkt, plötsligt hjärtstopp, hjärtsvikt, stroke och KOL.

– Forskarna arbetar hela tiden med att ta fram och utveckla metoder för att behandla dessa svåra sjukdomar. Forskningsstödet från Hjärt-Lungfonden är en förutsättning för att de ska lyckas, säger Staffan Josephson, Hjärt-Lungfondens generalsekreterare.

Hjärt-Lungfonden är den största finansiären av oberoende hjärt- och lungforskning i Sverige, tack vare gåvor från privatpersoner och företag runt om i landet. Fondens mål är att samla in minst 250 miljoner kronor varje år. I år sökte forskare mer än 1,1 miljarder kronor i forskningsstöd från Hjärt-Lungfonden.

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39, anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Fonden har inga statliga bidrag och verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se

Fakta: 160 miljoner till svensk hjärt- och lungforskning

• Hjärt-Lungfonden är den största enskilda finansiären av oberoende hjärt- och lungforskning i Sverige.

• I år delar Hjärt-Lungfonden ut 160 miljoner kronor till forskning, en ökning med 6 miljoner kronor jämfört med året innan.

• Hjärt-Lungfonden finansierar varje år cirka 200 löpande forskningsprojekt vid sjukhus och universitet runt om i landet.

• Under år 2010 har forskare ansökt om mer än 1,1 miljarder kronor i forskningsstöd hos Hjärt-Lungfonden, som kunde bevilja 14 procent av den summan.

• Hjärt-Lungfondens mål för forskningen är bland annat att halvera dödstalen i hjärtinfarkt inom tio år.