Prins Daniel delar ut 6 miljoner till ung forskartalang

Nu delar Prins Daniel, som är hedersordförande i Hjärt-Lungfondens styrelse, ut 6 miljoner kronor till en yngre lovande forskare som är verksam i Sverige. Mottagaren av Prins Daniels forskningsanslag till särskilt lovande yngre forskare 2014, offentliggörs i samband med en ceremoni på Riddarhuset i Stockholm, måndagen den 1 september.

– Hjärt-Lungfonden vill främja återväxten av unga forskare i Sverige. Genom att dela ut Prins Daniels anslag till särskilt lovande yngre forskare, hoppas vi kunna ge en bra grund för framtida forskningsgenombrott, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Alla ansökningar har granskats av bedömare i Hjärt-Lungfondens Forskningsråd. Originalitet och sannolik klinisk betydelse, det vill säga att forskningen kan komma patienter till del, premieras.

Välkommen att delta under ceremonin!

Föranmälan och eventuella frågor, kontakta:
Eva Holmestig, pressekreterare Hjärt-Lungfonden,
telefon 0708-544 242, eva.holmestig@hjart-lungfonden.se, senast fredagen den 29 augusti.

Tid: Måndagen den 1 september, klockan 15.00 - 17.00. Entré till lokalen senast klockan 14.45.

Plats: Riddarhuset, Riddarhustorget 10, Stockholm. Presslegitimation krävs.

Fakta om Prins Daniels anslag till särskilt lovande yngre forskare
- Hjärt-Lungfonden vill främja återväxten av yngre forskare i Sverige genom att dela ut ett forskningsanslag som riktar sig till forskare under 40 år.

- Prins Daniel, som är hedersordförande i Hjärt-Lungfondens styrelse, delar ut forskningsanslaget som också har fått hans namn.

- Forskningsanslaget består av 6 miljoner kronor som fördelas över tre år och delas ut till banbrytande svensk hjärt-lungforskning som bedöms få stor betydelse för patienter.

- Sökande kan bara få anslaget en gång.

- Bedömare i Hjärt-Lungfondens Forskningsråd fattar beslut om vilken forskare som får ta emot anslaget.

Eva Holmestig, pressekreterare, Hjärt-Lungfonden
Telefon: 0708-544 242, eva.holmestig@hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se