Prins Daniel ny hedersordförande för Hjärt-Lungfonden

H.K.H. Prins Daniel har utsetts till ny hedersordförande i Hjärt-Lungfondens styrelse. Prinsen efterträder Prinsessan Christina, fru Magnuson, som har varit hedersordförande sedan 1971.

– Prins Daniel är genuint intresserad av Hjärt-Lungfondens verksamhet och han har varit en mycket engagerad hedersledamot i vår styrelse under drygt två år. Vi är oerhört glada över att han nu vill axla rollen som hedersordförande, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Prins Daniel delar årligen ut Hjärt-Lungfondens Stora forskningsanslag på 15 miljoner kronor.

Sedan ett år tillbaka delar Prins Daniel också ut ”Prins Daniels forskningsanslag för yngre lovande forskare”. Hjärt-Lungfondens målsättning med det nya forskningsanslaget är att skapa förutsättningar för yngre forskare att få ett avgörande forskningsgenombrott inom ett viktigt forskningsområde.

– Forskning och hälsa ligger Prins Daniel nära och varmt om hjärtat. Prinsens engagemang inom friskvård och hans breda förankring hos det svenska folket är värdefullt för Hjärt-Lungfonden, säger Staffan Josephson.

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos. I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Genom att samla in och fördela pengar till forskning och informera om hjärt-kärlsjukdom bidrar Hjärt-Lungfonden till att rädda liv och förbättra vården för människor som drabbas av hjärt-kärlsjukdom.

Pressbilder:
Prins Daniel delar ut Stora forskningsanslaget 2013
Prins Daniel undersöker ett hjärta i labbet på Karolinska Institutet

Eva Holmestig, pressekreterare, Hjärt-Lungfonden,
telefon 0708-54 42 42,
eva.holmestig@hjart-lungfonden.se

Så bidrar man till forskningen under jubileumsåret 2014:

- Bli jubileumsgivare genom att sätta in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7

- Skänk via hemsidan, www.hjart-lungfonden.se/gava

- Ring in din jubileumsgåva på telefon 0200-89 19 00