Protein kan vara nyckel till läkemedel mot hjärt-kärlsjukdomar

Ett protein som heter furin verkar ha en avgörande betydelse för risken att drabbas av hjärtinfarkt, stroke och hjärtsvikt. Det visar ny forskning med anslag av Hjärt-Lungfonden, som publiceras i tidskriften Nature Cardiovascular Research. Forskarna bakom studien tror att upptäckten kan vara en nyckel till att utveckla läkemedel mot hjärt-kärlsjukdom.

– Vår studie visar att proteinet furin tycks vara kopplat till risken att drabbas av såväl hjärtinfarkt som stroke och hjärtsvikt. Min förhoppning är att våra resultat ska göra det lättare att utveckla läkemedel som minskar risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom. Den här studien hade inte varit möjlig utan stöd från Hjärt-Lungfonden, säger Lars Lind, senior professor i medicin vid Uppsala universitet.

Varje år avlider knappt 30 000 svenskar i olika hjärt-kärlsjukdomar, vilket gör dem till den vanligaste dödsorsaken. Av dessa är hjärtinfarkt och stroke de som skördar allra flest dödsoffer. Lars Linds forskargrupp ville därför undersöka sambandet mellan olika proteiner i blodet och risken att drabbas av hjärtinfarkt, stroke eller hjärtsvikt. De analyserade nivåerna av nästan 3 000 olika proteiner hos drygt 50 000 individer i den stora engelska forskningskällan UK biobank. Därefter använde forskarna genteknik för att studera vilka proteiner som hade starkast koppling till de tre sjukdomarna.

Resultaten visade att proteinet furin hade tydligast koppling till risken att drabbas av såväl hjärtinfarkt som stroke och hjärtsvikt. Ju högre nivåer av proteinet, desto högre risk för sjukdom. I en tidigare studie har Lars Lind också kunnat konstatera att furin är relaterat till flera olika markörer för tidig hjärt-kärlpåverkan såsom åderförkalkning, dålig hjärtfunktion och stört blodflöde. Forskarnas förhoppning är att upptäckten ska kunna bidra till att hitta läkemedel mot några av våra vanligaste och dödligaste hjärt-kärlsjukdomar.

– I Sverige lever mer än två miljoner människor med hjärt-kärlsjukdom. Om vi kan hitta ett läkemedel som minskar risken att drabbas kan vi rädda många liv. Studien visar att forskningen kan bidra till att färre behöver insjukna och dö i våra vanligaste folksjukdomar, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Lars Lind, senior professor i medicin vid Uppsala universitet, 073-050 28 78 eller lars.lind@medsci.uu.se
Mattias Areskog, kommunikatör och projektledare på Hjärt-Lungfonden, 070-524 46 90 eller mattias.areskog@hjart-lungfonden.se

Bilder:
Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden
- Lars Lind, senior professor i medicin vid Uppsala universitet

Fakta om forskningsstudien
Titel:
Measured and genetically predicted protein levels and cardiovascular diseases in UK Biobank and China Kadoorie Biobank
Publicering: Nature Cardiovascular Research, 25 september 2024
Svenska forskare i studien: Lars Lind, professor i medicin vid Uppsala universitet, och Rui Zheng, postdoktor vid Uppsala universitet

Fakta om hjärt-kärlsjukdom (Källa: Hjärt-Lungfonden)
I Sverige lever över 2 miljoner människor med hjärt-kärlsjukdom. Omkring 30 000 svenskar dör av hjärt-kärlsjukdom varje år, den främsta dödsorsaken i Sverige. Hjärt-kärlsjukdom orsakar ungefär en tredjedel av alla dödsfall.
Ungefär en fjärdedel av alla som får stroke idag är mellan 20 och 69 år gamla, det vill säga ungefär i yrkesför ålder. En av tre som får hjärtinfarkt är 20 till 69 år, samma siffra gäller för de som drabbas av plötsligt hjärtstopp.
Exempel på framgångar inom forskningen är mätning av riskmarkörer i blodet som gör att man hittar små hjärtinfarkter innan de blir livshotande, avancerad bildteknik för diagnosticering av stroke, propplösande behandlingar och implanterbara defibrillatorer som återför hjärtat till regelbunden rytm (ICD), bland många andra milstolpar.
Forskningens utmaningar i dag är bland annat att kunna förutse hjärt-kärlsjukdom och att utveckla mer individanpassade behandlingsmetoder.

Mer från Hjärt-Lungfonden:
- Ge en gåva till forskningen
- Gilla oss på Facebook
- Följ oss på Twitter
- Följ oss på Instagram
- Swisha valfri summa till nummer 90 91 92 7

Om Hjärt-Lungfondens arbete: www.hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och i dag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se

Information om Hjärt-Lungfondens personuppgiftspolicy
Med anledning av EU:s dataskyddsförordning, GDPR, vill vi informera dig som finns på våra sändlistor för pressmeddelanden om vår personuppgiftspolicy.