Rekordmånga miljoner till hjärt-lungforskare i Sverige

Hjärt-Lungfonden delar i år ut rekordsumman 120 miljoner kronor till hjärt-lungforskare i Sverige. Det är en ökning med 20 miljoner kronor jämfört med förra året.

Hjärt-Lungfonden har nu fördelat årets forskningspengar till landets ledande forskare inom hjärt-, kärl- och lungområdet. Totalt delas drygt 120 miljoner kronor ut till forskningsprojekt på sjukhus och universitet runt om i landet. Det ska jämföras med drygt 100 miljoner kronor 2006.

– Vi ökar nu insamlingen med miljonbelopp varje år tack vare allt fler gåvor från engagerade privatpersoner och företag. Men det behövs mer pengar och vårt närmaste mål är att kunna dela ut dubbelt så mycket till forskningen inom bara ett par år, säger Staffan Josephson, Hjärt-Lungfondens generalsekreterare.

Forskningspengarna ska leda till ny kunskap som kan hjälpa dem som drabbas eller riskerar att drabbas av hjärt- och lungsjukdomar. Det handlar bland annat om att halvera dödstalen i hjärtattack, hitta dem som riskerar att drabbas av plötslig hjärtdöd, bota kärlkramp och halvera dödstalen i KOL.

För mer information, kontakta gärna: Ulrica Klettner, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 08-566 242 34 eller 0708-54 42 34. ulrica.klettner@hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden är en ideell insamlingsorganisation. Fonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är Hjärt-Lungfondens mål att besegra hjärt-, kärl- och lungsjukdomar.
Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt-lungsjukdom. Fonden har inga statliga bidrag och verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag.
Hjärt-Lungfonden har plusgironummer 90 91 92-7.
www.hjart-lungfonden.se