Svenska forskare får 180 miljoner av Hjärt-Lungfonden

Nu delar Hjärt-Lungfonden ut 180 miljoner kronor till svensk forskning. Forskningen ska rädda liv genom att utveckla metoder och behandlingar för människor som har drabbats av sjukdomar i hjärta, kärl eller lungor.

– Tack vare Hjärt-Lungfondens givare i hela Sverige kan vi dela ut 180 miljoner kronor till svenska forskare. Med forskningens hjälp lär vi oss allt mer om riskfaktorer, hur vi bättre ska diagnosticera och behandla sjukdomar i hjärta, kärl och lungor, säger Staffan Josephson, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Hjärt-kärlsjukdomar skördar i dag flest liv av alla sjukdomar i Sverige. Hela 1,4 miljoner svenskar beräknas lida av hjärt-kärlsjukdom. Ytterligare 1 miljon människor är sjuka i luftvägar och lungor. Forskningen förbättrar möjligheterna att rädda och förlänga liv.

I en ny rapport redovisar Hjärt-Lungfonden hur forskningsanslagen har fördelats under 2012. Under året har Hjärt-Lungfonden beviljat totalt 104 projektanslag, varav 67 projektanslag inom området hjärta och kärl samt 37 projektanslag inom området lunga. Förutom projektanslag finansierar Hjärt-Lungfonden också forskarmånader och forskartjänster. Totalt har 180 miljoner kronor delats ut. Ändå räcker pengarna bara till att stödja 14 procent av det forskarna verkligen behöver.

– Vi har satt upp medicinska forskningsmål som bland annat handlar om att färre ska bli sjuka och dö. Ett av våra högprioriterade områden är akut hjärtinfarkt, där målet är att halvera antalet akuta hjärtinfarkter på tio år, säger Jan Nilsson, ordförande i Hjärt-Lungfondens forskningsråd.

Hjärt-Lungfondens Forskningsråd består av 20 experter från hela landet som tillsammans bedömer vilka projekt som är kvalificerade till forskningsanslagen. Tack vare alla gåvor från svenska folket kan Hjärt-Lungfonden löpande ge stöd till cirka 200 forskningsprojekt.

Länkar:
- Rapporten ”Anslag till forskning inom hjärta, kärl och lungor – Hjärt-Lungfondens bidrag till svensk forskning 2012”
- Om forskning på Hjärt-Lungfondens webbplats

Eva Holmestig, pressekreterare på Hjärt-Lungfonden, telefon:0708-54 42 42, eva.holmestig@hjart-lungfonden.se

Fakta nedan:

- Utdelning av medel 2008–2012

Fakta

- Hjärt-Lungfonden är den enskilt största finansiären av oberoende hjärt-lungforskning i Sverige.
- Varje år finansierar Hjärt-Lungfonden cirka 200 löpande forskningsprojekt vid sjukhus och universitet runt om i landet.
- I år delar Hjärt-Lungfonden totalt ut 180 miljoner kronor till forskningen i Sverige. Sedan 2008 har den årliga utdelningen ökat med 40 miljoner. Trots det räcker pengarna bara till att stödja cirka 14 procent av det forskarna verkligen behöver.

Utdelning av medel 2008–2012

Så bidrar man till forskningen:
- Sätt in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7
- Skänk via hemsidan, www.hjart-lungfonden.se/gava