Svenska Tennisförbundet inleder samarbete med Hjärt-Lungfonden

Hjärt-Lungfonden inleder ett tvåårigt samarbete med Svenska Tennisförbundet. Tennis är en motionsform som passar såväl gammal som ung och omkring 350 000 - 400 000 personer utövar tennis mer eller mindre regelbundet i Sverige. I Sverige finns över 400 tennisklubbar som ska bidra till att öka insamlingen och utdelningen till hjärt-lungforskningen.

- Hjärt-kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige i dag och omkring 2 miljoner svenskar är drabbade. Att motionera regelbundet och hålla sig i form leder till ett långt och friskt liv. Forskning har visat att tennis är en bra motionsform för ett längre liv och vi är glada för att kunna inleda ett samarbete som både bidrar till mer forskning och fysisk aktivitet, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Svenska Tennisförbundet och Hjärt-Lungfonden startar nu en insamling där hela tennissverige går samman för att samla in pengar till forskning för ett längre och friskare liv. Samarbete är tvåårigt och målet är att klubbar över hela Sverige ska bidra till att samla in 500 000 kronor till forskningen. Samarbetet går under namnet Tennishjärta.

- Tillsammans med Hjärt-Lungfonden synliggör vi både tennis som sport och dess fördelar. Samtidigt kommer de pengar vi tillsammans med tennissverige samlar in till Hjärt-Lungfonden till användning för forskning för att fler ska få ett långt och friskt liv, säger Svenska Tennisförbundets generalsekreterare Christer Sjöö.

Inom ramen för samarbetet uppmanas alla landets tennisklubbar att starta sina egna insamlingar till forskningen.

Mer information om tennishjärta

Länk till hemsidan https://www.hjart-lungfonden.se/Egen-Insamling/event/tennishjarta.

Om tennisens dag

22 augusti manifesterar tennis-Sverige på ett lekfullt sätt där 88 klubbar över hela landet bjuder in till ett gratis familjeevent klockan 14-16:00. På Tennisens dag får besökarna prova på världens roligaste idrott och lära sig grunderna på ett enkelt och roligt sätt.

Daniel Edelsvärd-Wallerman, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 070-854 42 35, daniel.edelsvard@hjart-lungfonden.se

Fakta om hjärt-kärlsjukdom (Källa: Hjärt-Lungfonden)

• I Sverige lever 2,0 miljoner människor med någon form av hjärt-kärlsjukdom, som också är den vanligaste dödsorsaken idag.
  • Närmare 30 000 invånare dör varje år av hjärt-kärlsjukdom i Sverige. De dödligaste hjärt-kärlsjukdomarna är hjärtinfarkt och stroke samt plötsligt hjärtstopp som innebär att hjärtats pumpfunktion plötsligt upphör.
  • Riskfaktorer som stillasittande, övervikt och diabetes ökar dramatiskt och riskerar att höja dödstalen i hjärt-kärlsjukdom. Mer resurser till forskningen och bättre levnadsvanor krävs för att vända utvecklingen.
  • Tack vare forskning som har resulterat i bättre vård, behandlingar och livsstilsråd har antalet dödsfall i hjärt-kärlsjukdom minskat med mer än en femtedel under de senaste tio åren.
  • Forskningens utmaningar i dag är bland annat att kunna förutse hjärt-kärlsjukdom och utveckla mer individanpassade behandlingsmetoder.
  • Hjärt-Lungfonden är den största fristående finansiären av svensk forskning i hjärt-kärl- och lungsjukdomar vid landets universitet och universitetssjukhus.

Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stötta forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se