Tillgängligheten till hjärtstartare styrs av klockan

Många av Sveriges hjärtstartare är inte tillgängliga efter arbetstid. Det visar en kartläggning som gjorts av Hjärt-Lungfonden. Av Sveriges cirka 23 000 registrerade hjärtstartare är endast en av fem tillgängliga dygnet runt. Detta samtidigt som de flesta som får hjärtstopp utanför sjukhus dör, framför allt på grund av bristen på tidig defibrillering.

– För att kunna rädda fler liv krävs ökad tillgång till hjärtstartare. Siffrorna talar sitt tydliga språk. Ju snabbare tillgång till defibrillering, desto fler överlever hjärtstopp. Det är livsavgörande att hjärtstartaren går att komma åt dygnet runt, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Hjärtstopp innebär att hjärtat plötsligt och oväntat stannar. År 2022 noterades den högsta överlevnaden någonsin, hela 677 av 5 889 drabbade överlevde, beroende på att ambulanserna nådde fram snabbare och att allt fler drabbade fick hjärt-lungräddning och strömstöt av en hjärtstartare innan ambulansen ankom.

Hjärtstartare är helt avgörande för att överleva ett hjärtstopp. Men på vardagskvällar ökar som regel avståndet till en tillgänglig hjärtstartare. Det är ett mönster som återfinns över hela landet, endast 5 100 av de cirka 23 000 registrerade hjärtstartarna är tillgängliga dygnet runt. Det motsvarar en av fem hjärtstartare.

Hjärt-Lungfonden har tidigare visat att en stor del av kommunhusens hjärtstartare inte är tillgängliga efter arbetstid. Den här kartläggningen visar att detsamma gäller samtliga registrerade hjärtstartare i landet.

Över 70 procent av alla fall av plötsliga hjärtstopp sker i hemmet. Med färre tillgängliga hjärtstartare minskar därmed överlevnadschansen även om någon bevittnar hjärtstoppet och agerar omgående.

– Fenomenet hjärtstopp är komplext. Det handlar inte om en enda bakomliggande hjärtsjukdom och det är inte helt enkelt att ringa in enstaka riskgrupper. Hälften av de som drabbas är till synes helt friska, aktiva människor som inte har några tidigare symtom. Majoriteten är medelålders eller äldre, men även unga samt fysiskt aktiva och vältränade elitidrottare kan drabbas, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Fakta om den ökade överlevnaden efter plötsligt hjärtstopp
- År 2022 noterades den högsta överlevnaden någonsin. Hela 677 av 5 889 drabbade överlevde, vilket var första året på tio år med en tydlig ökning i överlevnadsgraden.
- En dramatisk ökning av antalet fall som får hjärt-lungräddning (HLR) av allmänhet ägde rum under 2022.
- Även ambulansens svarstid förbättrades kraftigt. Andelen fall där ambulansen anlände inom tio minuter ökade från cirka 41 procent till 53 procent jämfört med år 2020.
- I dag får majoriteten av alla fall HLR från allmänhet, vilket är en potentiellt livräddande behandling.

Se var din närmsta hjärtstartare finns hos Hjärtstartarregistret

Daniel Edelsvärd-Wallerman, presskontakt på Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 35, e-post daniel.edelsvard@hjart-lungfonden.se

Bilder:
- Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden
- Instruktioner i hjärt-lungräddning

Hjärtstartare

Fakta om plötsligt hjärtstopp (Källa: Hjärt-Lungfonden)
Plötsligt hjärtstopp:
När hjärtat av oväntad anledning plötsligt stannar.
Symtom: Den drabbade förlorar omedelbart medvetandet och saknar puls och normal andning. Onormal andning (ytliga, långsamma, snarkande andetag) kan förekomma, men förmår inte syresätta blodet.
Drabbade i siffror: Varje år drabbas uppskattningsvis 10 000 svenskar av hjärtstopp. Sedan millennieskiftet har antalet personer i Sverige som överlever plötsligt hjärtstopp mer än femdubblats – från 110 till över 600 räddade liv - och har legat relativt stabilt de föregående tio åren. Det motsvarar fortfarande att en person dör av plötsligt hjärtstopp varje timme.
Tiden är dyrbar: Vid plötsligt hjärtstopp, larma 112, påbörja hjärt-lungräddning och använd en hjärtstartare om sådan finns.
Forskningsframgångar: Forskning visar att den som får hjärt-lungräddning i väntan på ambulansen har mer än dubbelt så stor chans att överleva. Därför är allmänhetens insats avgörande. Forskning har visat att i de fall som en hjärtstartare används inom de första minuterna kan så många som sju av tio överleva.
Forskningens utmaningar: Hitta mekanismerna och orsakerna bakom hjärtstopp, utveckla undersökningsmetoder för att hitta personer som är i riskzonen för hjärtstopp och utveckla ännu bättre metoder att vårda hjärtstoppspatienter så att hjärnans funktioner räddas.
Hjärt-Lungfondens visionära forskningsmål: Fler som råkar ut för hjärtstopp ska överleva och inte få hjärnskador. Fler kan klara livhanken om omhändertagandet i akutfasen och behandlingen utvecklas. Forskningen syftar även till att förebygga att du drabbas av hjärtstopp.
Finansiering: Som största fristående finansiär av hjärt- och lungforskning stödjer Hjärt-Lungfonden löpande flera hundra vetenskapligt utvalda forskningsprojekt vid Sveriges universitet och universitetssjukhus. Hjärt-Lungfonden får varje år ansökningar om forskningsanslag för cirka två miljarder kronor och delar varje år ut omkring 300 miljoner kronor till forskning om hjärt- och lungsjukdom.

Om Hjärt-Lungfondens arbete:
Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till utvald hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och i dag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se