Tre hjärt-lungforskare får tre år var av Hjärt-Lungfonden

Tre forskare får varsin treårig forskartjänst av Hjärt-Lungfonden. Deras forskning kan leda till bättre vård och behandling av patienter med hjärt- och lungsjukdomar.

Pressmeddelande 22 december 2010

Tre hjärt-lungforskare får tre år var av Hjärt-Lungfonden

Tjänsterna går till Leif Svensson, docent och överläkare vid Södersjukhuset i Stockholm och verksamhetschef vid Stockholm Prehospitala Centrum, Caroline Olgart Höglund, docent vid Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm samt Johan Nilsson, docent, hjärtkirurg och biträdande överläkare vid Skånes universitetssjukhus i Lund.

Leif Svensson forskar i behandling av akuta livshotande tillstånd som hjärtinfarkt, hjärtstopp och stroke. Målet är bland annat att förbättra omhändertagandet i ambulans och kontakt med larmcentral.

– Jag räknar bland annat med att kunna påvisa 50-70 % ökad överlevnad vid hjärtstopp över en period av 3-5 år. Mitt övergripande mål är att med teknik och andra nya möjligheter förbättra vården i hela den akuta vårdkedjan, säger Leif Svensson.

Caroline Olgart Höglund forskar i vad interaktionen mellan immun- och nervsystemet har för betydelse för inflammatoriska lungsjukdomar.

– Stress kan förvärra astma, men varför detta sker är ofullständigt känt. Immunsystemet kan även signalera till hjärnan och påverka beteende och symptom som nedstämdhet och trötthet. Jag vill bland annat ta reda på varför allergikers immunsystem påverkas annorlunda än friska individers vid stress, men också hur den kroniska inflammationen vid allergi och astma påverkar hjärnan och beteende, säger Caroline Olgart Höglund.

Johan Nilsson forskar för att öka överlevnaden efter hjärttransplantationer.

– Drygt 5000 hjärttransplantationer utförs varje år i världen. Trots förbättrade resultat så dör upp till 18 % av patienterna första året. Målet är att förbättra matchningen mellan donator och patient med målet att halvera dödligheten under första året efter en hjärttransplantation. Vi hoppas också på att öka andelen organ som kan nyttjas vid transplantation, säger Johan Nilsson.

Hjärt-Lungfondens forskartjänster innebär att en forskare får sin forskning betald på hel- eller halvtid under en period av tre år. Det är en trygghet som ger forskaren arbetsro och möjlighet att nå resultat som kommer patienterna till del.

– Hjärt-Lungfonden kan tack vare gåvor från privatpersoner och företag i år dela ut 160 miljoner kronor till forskningen. Det är ett rekordbelopp i fondens historia och den här satsningen kommer förhoppningsvis att betyda nya, bättre behandlingar för alla som lider av en hjärt-, kärl- eller lungsjukdom, säger Staffan Josephson, Hjärt-Lungfondens generalsekreterare.

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39.

Bildlänkar:

Leif Svensson, docent och överläkare vid Södersjukhuset i Stockholm och verksamhetschef vid Stockholm Prehospitala Centrum, får en treårig forskartjänst av Hjärt-Lungfonden.

Caroline Olgart Höglund, docent vid Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset i Solna får en treårig forskartjänst av Hjärt-Lungfonden.

Johan Nilsson, docent, hjärtkirurg och biträdande överläkare vid Skånes universitetssjukhus i Lund får en treårig forskartjänst av Hjärt-Lungfonden.

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39,
anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Fonden har inga statliga bidrag och verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se