Varannan svensk kan tänka sig att testamentera till forskning

Fler än varannan svensk, 52 procent, kan tänka sig att testamentera pengar till forskning om allvarliga sjukdomar och fyra procent har redan gjort det. Det visar en ny Sifoundersökning beställd av Hjärt-Lungfonden.

– Det är mycket glädjande att så många kan tänka sig att testamentera pengar till forskning om allvarliga sjukdomar. Varje testamentsgåva vi får räddar liv, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Totalt 56 procent av svenskarna är positiva till att testamentera pengar till forskning om allvarliga sjukdomar. Kvinnor är något mer positiva än män, 57 procent jämfört med 54 procent. Störst andel positiva finns bland unga under 30 år, 61 procent, att jämföra med 44 procent i åldersgruppen 65 och äldre.

– Tidigare undersökningar har visat att så många som två av tre svenskar över 60 år saknar testamente. Vi vill upplysa om att det är viktigt att upprätta ett testamente om man själv vill välja hur ens tillgångar ska fördelas, säger Staffan Josephson.

En stor del av de pengar Hjärt-Lungfonden delar ut till forskning kring hjärt-kärlsjukdom i Sverige kommer just från testamentsgåvor från privatpersoner. En del väljer att testamentera hela sin kvarlåtenskap, andra ger bort delar av den eller kanske ett föremål.

Sifoundersökningen genomfördes under perioden 6-9 december 2010. 1 000 svenskar fick frågan ”Kan du tänka dig att testamentera en del av dina tillgångar till forskning om allvarliga sjukdomar?”. 4 procent av de tillfrågade svarade ”Ja, och jag har redan gjort det”. 52 procent svarade ”Ja, men jag har inte gjort det”. 35 procent svarade ”Nej” och 10 procent angav ”Tveksam, vet ej”.

Så beställer man Hjärt-Lungfondens handledning för att skriva testamente:
På webben:
Handledning för att skriva testamente
På telefon: 0200-76 20 20

Bilaga:
Checklista för testamenten (se nedan)

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39, anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Checklista för testamenten

Lista tillgångarna. När du ska upprätta ditt testamente bör du förbereda dig genom att i lugn och ro upprätta en lista över det du äger, där du försöker uppskatta värdet av dina tillgångar i pengar.

Skapa en användbar förteckning. Att upprätta en förteckning kan ta sin tid, men det ger dig en lista du kan ha användning av också i andra sammanhang, till exempel om du råkar ut för brand eller stöld och behöver vända dig till ditt försäkringsbolag.

Tänk igenom din livssituation. För den som har familj eller vänner är det viktigt att först tänka på dem. Därefter kan man fundera över andra gåvor, exempelvis till ideella ändamål.

Vittnen krävs. Ett testamente ska bevittnas av två personer.

- Vittnena behöver vara närvarande när du skriver under. Vittnena behöver inte veta vad som står i testamentet, bara att det är ett testamente de bevittnar.

- Vittnena ska intyga att personen som undertecknar testamentet är ”vid sina sinnens fulla bruk”.

- Vittnena ska vara äldre än 15 år och får inte själva vara nära släkt eller förmånstagare i ditt testamente.

- Vittnena ska intyga att det är testatorn själv som skriver under och de ska närvara samtidigt. Därefter ska de själva skriva under, det vill säga bevittna.