Varannan svensk vill bidra till ökad medmänsklighet

Nästan varannan svensk, 48 procent, försöker bidra till ökad medmänsklighet genom att finnas för andra. Det visar en ny undersökning från Verian beställd av Hjärt-Lungfonden.

– I en osäker tid är det positivt att så många aktivt vill bidra till ökad medmänsklighet i samhället. Forskningen har på senare tid ökat våra kunskaper om hur stress och psykisk ohälsa påverkar hjärt-kärlhälsan och omtanke om andra kan vara ett sätt att bidra till minskad stress och oro i samhället, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

En av tre svarar att de skänker pengar till en organisation som arbetar för att hjälpa människor på något sätt. Endast cirka en av sex (16 procent), svarar att de inte gör någonting för att bidra till ökad medmänsklighet. Undersökningen genomfördes i november 2023 av Verian (tidigare Kantar Sifo) med flera svar möjliga*.

En ny amerikansk studie med 70 000 deltagare i över 200 länder visar att snälla människor blir lyckligare. Konkreta prov på vänlighet, till exempel plocka skräp, hjälpa en annan människa och liknande goda gärningar ökade deltagarnas mentala mående, upplevda stress och förbättrade deras relationer på en vecka.

– Över två miljoner svenskar lever med hjärt-kärlsjukdom, som fortfarande är den största dödsorsaken, både i Sverige och världen. Miljontals människors ohälsa och det svåra läge vi befinner oss i gör att det nu bara blir ännu tydligare att omtanke och medmänsklighet är vägen framåt, säger Kristina Sparreljung.

För mer information: Anna Aderlund, pressansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 070-854 42 39, anna.aderlund@hjart-lungfonden.se

Bild: Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden

*Undersökningen i sin helhet:

Läget i Sverige och världen kan öka behovet av att vi alla agerar medmänskligt. Vad gör du för att bidra till ökad medmänsklighet? Flera svar möjliga.

1. Jag försöker finnas till för andra 47,8
  2. Jag skänker pengar till en organisation som arbetar för att hjälpa människor på något sätt 32,7
  3. Jag pratar med familj, vänner, kollegor och andra i min omgivning om medmänsklighet 29,6
  4. Jag gör ingenting 15,9
  5. Jag engagerar mig i en organisation som arbetar för att hjälpa människor på något sätt 10,0
  6. Jag delar mina tankar om medmänsklighet i sociala medier 4,3
  7. Jag gör andra saker, nämligen: 3,9
  8. Tveksam, vet ej 3,2

TOTALT 147,3

Tips på omtänksamma handlingar (Källa: Greater Good Science Center)

• Gör en tacksamhetslista: Tänk, reflektera och lista allt du känner dig tacksam för i ditt liv.
  • Fira någon annans glädje: Prata med människor i din närhet och fråga om något som gjort dem glada.
  • Var en god kraft: Reflektera över hur du bidrar med godhet till världen.
  • Lyssna på det som är viktigt: Rangordna viktiga personliga värderingar som vänlighet, ödmjukhet och ansvarstagande och skriv om hur de ser ut i ditt liv.
  • Skifta perspektiv: Tänk på ett ögonblick när du kände dig upprörd och frustrerad. Tänk och skriv ner tre positiva saker om den upplevelsen.
  • Gör något snällt: Tänk på människor i din närhet och lista en sak du kan göra för att förgylla deras dag.

Om Hjärt-Lungfondens arbete: www.hjart-lungfonden.se
Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och i dag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se

Information om Hjärt-Lungfondens personuppgiftspolicy
Med anledning av EU:s dataskyddsförordning, GDPR, vill vi informera dig som finns på våra sändlistor för pressmeddelanden om vår personuppgiftspolicy.

Anna Aderlund
Press- och PR-ansvarig
anna.aderlund@hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till utvald hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se