Vätternrundan blir hjärtsäker

Efter ett och ett halvt år av pandemi är Vätternrundan först ut av de stora motionsloppen i Sverige med ett fysiskt lopp på plats. När ett stort antal människor tar sig an en så ansträngande utmaning som att cykla 315 kilometer är risken stor att någon drabbas av ett plötsligt hjärtstopp. Därför förser Hjärt-Lungfonden årets Vätternrundan med 60 hjärtstartare.

– Kunskapen om vilka som riskerar att drabbas av plötsligt hjärtstopp och varför man drabbas är fortfarande alltför liten och vi behöver fortsätta forska kring detta. Det vi däremot vet är att tillgängligheten till hjärtstartare är avgörande och det behövs fler hjärtstartare, både i idrottssammanhang och i samhället i stort, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Vid ett plötsligt hjärtstopp ökar risken att dö med cirka tio procent för varje minut som går om ingen behandling sätts in. Forskning visar att den som får hjärt-lungräddning i väntan på ambulansen har mer än dubbelt så stor chans att överleva. Därför är allmänhetens insats avgörande. Forskning har visat att i de fall som en hjärtstartare används inom de första minuterna kan så många som sju av tio överleva.

– En snabb insats med hjärtstartare kan vara skillnaden mellan liv och död för dem som drabbas av plötsligt hjärtstopp. Hjärt-Lungfondens initiativ för ett tryggare hjärta hos Vätternrundans cyklister är något vi varmt välkomnar, säger Oskar Höglund, arrangemangschef för Vätternrundan.

- En hjärtstartare används när en person drabbas av ett plötsligt hjärtstopp. Det är en liten behändig apparat som mäter hjärtats elektriska aktivitet och som också kan ge en strömstöt för att återställa en normal hjärtrytm vid ett plötsligt hjärtstopp. Hjärtstartare är väldigt enkla att använda och bör finnas överallt där det finns människor säger Jonas Köpcke som är ordförande för Branschrådet För Hjärtstartare i Sverige, BFHS.

Tiden är dyrbar: Vid plötsligt hjärtstopp, larma 112, påbörja hjärt-lungräddning och använd en hjärtstartare om sådan finns.

Daniel Edelsvärd-Wallerman, presskontakt på Hjärt-Lungfonden. Telefon 0708-544 235, e-post daniel.edelsvard@hjart-lungfonden.se

Så hjärtsäkras årets Vätternrundan

I samarbete mellan säkerhetsansvarig på Vätternrundan och Hjärt-Lungfonden placeras 60 hjärtstartare ut på strategiska platser runt banan i första hjälpen tält och i följebilar. En stor del av personalen runt loppet är utbildade i hjärt-lungräddning.

Även deltagarna får information om att hjärtstartare finns utplacerade i nyhetsbrev och hjärtstartarna är utmärkta på kartor. Det är viktigt att så många som möjligt har kunskap i hjärt-lungräddning så att hjälp kan påbörjas så snabbt som möjligt.

Hjärtstartarna lånas ut av företagen: ViTri Medical, Akuthjälpen, Vingmed.
http://www.vitri.se/             https://www.akuthjalpen.se/                          https://www.vingmed.se/

Rådfråga din läkare

Vid feber eller symtom på förkylning är det varningsflaggor. Även vid tidigare hjärtsjukdom rekommenderas att rådgöra med sin läkare innan loppet.

Om Vätternrundan 2021

Den 3–4 september är det dags för den svenska klassikern Vätternrundan. Hjärt-Lungfonden hjärtsäkrar loppet med 60 hjärtstartare och uppmärksammar det livsviktiga behovet av hjärtstartare i Sverige.

15 000 deltagare, fördelat på fem lopp. Det är knappt hälften jämfört med ett vanligt år

En ny längre bansträcka har i år premiär. Den är 17 km längre än tidigare och mäter nu 315 kilometer. Motala, Östergötlands Sjöstad, utgör sedan starten 1966 loppets hemvist. Vätternrundan är också en del av En Svensk Klassiker.

Anpassat efter Covid-restriktioner

Antalet i startgrupperna är neddragna. Det har inrättats väntrum innan startfållan där inte fler än 900 per start får vistas. 300 hygienstationer finns tillgängliga. Skyltning med information om de allmänna råden är uppsatta. Vid målgång nyttjas sidogator för att undvika trängsel. Ingen medaljhängning på deltagarna som vid andra år.

Plötsligt hjärtstopp

Fakta om plötsligt hjärtstopp (Källa: Hjärt-Lungfonden)

Plötsligt hjärtstopp är: När hjärtat av oväntad anledning plötsligt stannar.

Symtom: Den drabbade förlorar omedelbart medvetandet och saknar puls och normal andning. Onormal andning (ytliga, långsamma, snarkande andetag) kan förekomma, men förmår inte syresätta blodet.

Drabbade i siffror: Varje år drabbas uppskattningsvis 10 000 svenskar av hjärtstopp. Det motsvarar att en person dör av plötsligt hjärtstopp varje timme. Trots att antalet överlevande per år mer än fördubblats det senaste decenniet överlever endast drygt 600 personer.

Forskningsframgångar: Forskning visar att den som får hjärt-lungräddning i väntan på ambulansen har mer än dubbelt så stor chans att överleva. Därför är allmänhetens insats avgörande. Forskning har visat att i de fall som en hjärtstartare används inom de första minuterna kan så många som sju av tio överleva.

Forskningens utmaningar: hitta mekanismerna och orsakerna bakom hjärtstopp, utveckla undersökningsmetoder för att hitta personer som är i riskzonen för hjärtstopp och utveckla ännu bättre metoder att vårda hjärtstoppspatienter så att hjärnans funktioner räddas.

Hjärt-Lungfondens visionära forskningsmål: är att du som råkar ut för hjärtstopp ska överleva och inte få hjärnskador. Fler kan klara livhanken om omhändertagandet i akutfasen och behandlingen utvecklas. Forskningen syftar även till att förebygga att du drabbas av hjärtstopp.

Finansiering: Som största fristående finansiär av hjärt- och lungforskning stödjer Hjärt-Lungfonden löpande flera hundra vetenskapligt utvalda forskningsprojekt vid Sveriges universitet och universitetssjukhus. Hjärt-Lungfonden får varje år ansökningar om forskningsanslag för cirka 2 miljarder kronor och delar varje år ut omkring 300 miljoner kronor till forskning om hjärt- och lungsjukdom.

Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927.

www.hjart-lungfonden.se