World Heart Day 2011: Hjärtstartare på Stockholms stationer ska rädda liv

I dagarna har Hjärt-Lungfonden installerat sex hjärtstartare på centralstationen i Stockholm och en på Flemingsbergs station. I morgon, under internationella hjärthälsodagen World Heart Day, får dessutom Stockholmsresenärerna prova hjärt-lungräddning med hjärtstartare på centralstationen.

– Många personer passerar Stockholm Centralstation och därför är det viktigt att det finns hjärtstartare där. Hjärt-lungräddning och snabb tillgång till hjärtstartare är den enda möjligheten att rädda den som drabbas av plötsligt hjärtstopp, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Varje år drabbas cirka 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp, bara 500 av dem överlever. Hjärt-Lungfonden räknar med att överlevnadsgraden går att öka till 1 200 liv om året om fler kan hjärt-lungräddning, mer forskning sker och fler hjärtstartare finns tillgängliga i samhället.

Det är genom svenska folkets gåvor till Hjärt-Lungfonden som 60 hjärtstartare kan placeras ut på totalt 40 stationer över landet. Utplaceringen sker i samarbete med Jernhusen. För att hjärtsäkra tågstationerna ytterligare får stationsvärdar och butikspersonal utbildning i hjärt-lungräddning och hur en hjärtstartare fungerar.

– Vi är glada att nu kunna installera dessa hjärtstartare på stationerna. I somras placerade vi ut en hjärtstartare på Lunds centralstation som redan efter en månad räddade livet på en person som drabbats av plötsligt hjärtstopp, säger Leif Svensson, säkerhetschef på Jernhusen.

World Heart Day har instiftats av World Heart Federation för att skapa uppmärksamhet kring hjärt-kärlsjukdom. I år infaller World Heart Day torsdagen den 29 september.

Prova hjärt-lungräddning med hjärtstartare på Stockholm Centralstation
Torsdagen den 29 september kl 07.00-19.00 finns Hjärt-Lungfonden och Bliwa Livförsäkring på Stockholm Centralstation, tillsammans med instruktörer från utbildningsföretaget SJ Service Academy, för att ge förbipasserande möjlighet att prova hjärt-lungräddning med hjärtstartare.

Länk: Hjärt-Lungfondens temaskrift Plötsligt hjärtstopp
Länk: Symbol för hjärtstartare
Fakta nedan:
Om plötsligt hjärtstopp

För mer information om projektet, kontakta gärna:
Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39, anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Cecilia Granath, pressansvarig Jernhusen, telefon 0734-39 26 21, cecilia.granath@jernhusen.se

Om plötsligt hjärtstopp

500 överlever. Varje år drabbas cirka 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp. I dag överlever bara 500 av dem.

Hjärtat stannar.
Plötsligt hjärtstopp är när hjärtat av oväntad anledning plötsligt stannar. Den som drabbas blir omedelbart medvetslös och slutar därefter att andas.

Varje minut räknas. Insatser under de första minuterna är livsviktiga. Hjärt-lungräddning i kombination med hjärtstartare är det enda sättet att rädda liv.

Elektriska chocker. En hjärtstartare sänder elektriska chocker för att få hjärtat att börja slå igen. En hjärtstartare kan användas utan förkunskaper eftersom den ger instruktioner till användaren.

Fyra av tio kan ingripa.
Bara 44 procent av svenskarna tycker sig ha tillräckliga kunskaper i hjärt-lungräddning för att kunna ingripa i ett akut läge. 28 procent kan överhuvudtaget inte utföra hjärt-lungräddning. Det visade en Sifoundersökning som Hjärt-Lungfonden lät genomföra 2009.

Många frågetecken. Åderförfettning och ett 20-tal olika hjärtsjukdomar kan ligga bakom plötsligt hjärtstopp, men man behöver forska mer kring orsakerna och om varför vissa drabbas.

Symbol visar vägen. Den internationella symbolen för hjärtstartare ska finnas överallt där en hjärtstartare är placerad.

Sök hjärtstartare på nätet. På Eniro.se kan man i förebyggande syfte söka efter närmaste hjärtstartare. Eftersom tiden är avgörande är det viktigt att snabbt få tillgång till hjärtstartare.