Ett växande Hotell- och restaurangfack håller kongress i Visby

Hotell- och restaurangfacket (HRF) håller kongress i Visby den 7-10 november 2014. På söndagen pratar statsminister Stefan Löfven inför kongressombuden. En ny förbundsledning ska väljas och ett hundratal motioner ska behandlas.

På kongressen kommer en ny förbundsledning att väljas, däribland en ny förbundsordförande eftersom Ella Niia går i pension. Valberedningen har föreslagit Therese Guovelin som idag är HRF:s vice ordförande. Efter att ha gått en restaurangutbildning i Åre i mitten av 80-talet började Therese Guovelin sin yrkesbana som hotellstädare, restaurangbiträde och servitris. Hon var lokalombudsman på HRF i Göteborg och har varit vice ordförande sedan 2008. Hon känner sig hedrad över att nu föreslås bli ordförande.

- Hotell- och restaurangfacket ska fortsätta att växa och bli ännu starkare, säger Therese Guovelin, valberedningens förslag till ny förbundsordförande i HRF. Det vore en ära att få leda HRF tillsammans med alla aktiva medlemmar. Det kan vara den största utmaningen jag någonsin stått inför och det taggar mig.

På söndagen kommer statsminister Stefan Löfven att gästa kongressen. Han kommer att prata om hur den nytillträdda regeringen kommer arbeta för att förbättra arbetsvillkoren för de anställda i besöksnäringen och på arbetsmarknaden.

Hotell- och restaurangfacket håller kongress vart tredje år och samlar förtroendevalda från hela landet för att besluta om ett hundratal motioner och för att välja ny förbundsledning. HRF har valt att lägga sin kongress på Gotland för att det är viktigt att stötta sin egen näring när det inte är högsäsong för turismen.

På kongressen kommer två framtidsdokument att antas – en strategi på tio års sikt och en handlingsplan för den kommande kongressperioden. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson och riksdagsledamoten Helén Pettersson (S) som är HRF-medlem kommer också att gästa kongressen.

Läs mer om kongressen och ta del av handlingarna på HRF:s kongresswebb:

Läs mer om kongressen och ta del av handlingarna på HRF:s kongresswebb:

Pressjour, HRF 070 – 48 48 100
Patricia Widergren, pressekreterare HRF 070 – 168 99 80