Historiskt beslut jämställer hushållsanställda med övriga arbetare

Företrädare för regeringar, arbetstagare och arbetsgivare från 183 av FN:s medlemsländer beslutade i dag på ILOs arbetskongress om en konvention och rekommendation som omfattar 10-tals miljoner hushållsanställda världen över. Beslutet är historiskt eftersom det är första gången en konvention antas som rör den informella ekonomin.

-Dagens historiska beslut kan förbättra arbetsvillkoren för alla de idag närmast rättslösa hushållsanställda. I de länder där konventionen antas garanteras de hushållsanställda för första gången samma rättigheter som övriga arbetare, säger Malin Ackholt, tre ordförande för Hotell- och restaurangfacket och delegat på kongressen.

Det finns idag ingen tillförlitlig statistik över hur många hushållsanställda det finns men experter uppskattar det till så många som 100 miljoner. 80 % av dem är kvinnor, många av dem mycket unga och migrantarbetare. Villkoren är mycket dåliga och kvinnorna utsatta. Såväl sexuella övergrepp och slavliknande förhållanden är allt för vanligt i många länder. Att de ofta bor i de hushåll de arbetar gör dem än mer utsatta.

-Nu öppnas möjligheter till såväl drägliga arbetstider, en bättre arbetsmiljö och en lön de kan leva på. De ges också rätt att förhandla om sin lön genom att organisera sig i en fackförening. Vi välkomnar såväl beslutet som alla blivande medlemmar i vår international, säger Malin Ackholt.

Om ILO:
FN:s speciella organisation ILO (International Labour Organization) grundades 1919 för att skydda arbetarnas rättigheter världen över. Organisationens mål är att få fram standardiserade regler som är allmängiltiga.

Malin Ackholt, tredje ordförande HRF, 070 – 583 33 58
Lovisa Lagerström Lantz, kommunikationschef HRF, 070 -592 45 46

Hotell- och Restaurangfacket, HRF, organiserar 33.000 anställda på hotell, restauranger, barer, nattklubbar, kasinon, konditorier, cateringföretag, bingo- och bowlinghallar, konferens- turism- och nöjesparksanläggningar. Medlemmarna jobbar inom en mängd yrken. Förbundet bildades 1918