Hotell- och restaurangfacket kräver att regeringen drar tillbaka hela chockhöjningen av a-kasseavgiften

Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström har idag presenterat regeringens förslag till konkreta insatser för att bidra till att de branschvisa ”jobbpaktssamtalen” blir framgångsrika. Men regeringens förslag att a-kasseavgiften enbart ska sänkas med 80 respektive 160 kronor duger inte. Den statliga extrapålagan som innebar en chockhöjning inte minst för anställda inom hotell- och restaurangbranschen måste tas bort helt och hållet. Endast då skulle fler vara beredda att gå med i a-kassan igen. Att det dessutom är en reform som villkoras av hur det går i samtalen mellan fackföreningarna och arbetsgivarna är oacceptabelt. Det menar Hotell- och restaurangfacket, som reagerar starkt på ministerns utspel.

-          Vi ser detta som ett förhandlingsutspel från regeringens sida. Det är olyckligt att man försöker ge sken av att detta är något som villkoras av om arbetsgivarna och vi på fackföreningssidan kan komma överens. Vi deltar konstruktivt i samtalen, men frågan om en fungerande omställningsförsäkring för den som förlorar jobbet är för viktig för att ses som en bricka i ett förhandlingsspel. Regeringens chockhöjning och extrapålaga på avgiften till arbetslöshetsförsäkringen har varit dess enskilt största fiasko, och det vet de själva. Regeringsföreträdare har tidigare sagt att hela den statliga extrapålagan ska bort. Det vore mycket märkligt om man nu ändrar detta, säger Hotell- och restaurangfackets ordförande Ella Niia.

Samtliga bedömare – inklusive nationalekonomer som Lars Calmfors och till och med Anders Borg själv – har medgett att det var fel att höja avgiften på det sättet. Det har lett till att hundratusentals svenskar nu står utanför en fungerande omställningsförsäkring vid arbetslöshet.

-          Antingen inser man att det är ett viktigt att så många som möjligt omfattas av en trygghet i förändring, eller så klamrar man sig fast vid gamla och felaktiga uppfattningar om varför vi har omställningsförsäkringar. Allt annat än ett slopande av den statliga extraavgiften för arbetslöshetsförsäkringen är otänkbart för oss, säger Ella Niia.

-          Att svenska folket återigen får en fungerande omställningsförsäkring som man har råd med är viktigt för att fler över huvud taget ska omfattas av försäkringen och inte få sina liv förstörda om de förlorar jobbet. Men det är också viktigt för att få till en ökad rörlighet på arbetsmarknaden, så att inte fler ”klamrar sig fast” vid jobb som de inte vill ha eller är överkvalificerade för, säger ordföranden för Hotell- och restauranganställdas a-kassa Malin Ackholt.

Avgiften för arbetslöshetsförsäkringen för hotell- och restauranganställda är 390 kronor per månad med regeringens extrapålaga. Som jämförelse kan nämnas att Akademikernas a-kassa AEA endast har en avgift på 90 kronor per månad. Sedan 2007 har anställda i hotell- och restaurangbranschen – som redan har de lägsta lönerna på arbetsmarknaden – betalat in över 900 miljoner kronor av redan skattade pengar till staten.

Daniel Färm
t f presschef